Twingly kan bli årets bästa svenska länkbete 2007

Länkbete är ett sätt att få så många naturliga inlänkar som möjligt genom att på olika sätt locka folk till att länka från hemsidor/bloggar etc.

Twingly

Redan nu har vi en het kandidat till årets länkpimp 2007. Webbplatsen Twingly har nyligen lanserats och har redan fått mycket uppmärksamhet. Det första jag kommer och tänka på är Varför har ingen tänkt på det här tidigare?. En enkel men genialisk ide!

Det fungerar så här. Genom att anmäla dig till Twingly så öppnas en helt ny värld för dig som bloggare eller nyhetspublicist. Det är nämligen så att Twingly samarbetar med Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Varje gång du skriver om en nyhet och länkar antingen till Dagens nyheter eller Svenska dagbladet så kommer du automatiskt att få en länk tillbaka därifrån. Din länk kommer visas i Twingly-rutan i slutet på artikeln. Detta ger besökarna på SVD och DN möjligheter att gräva djupare om en story just dem är intresserade utav. Kortfattat kan man säga att Twingly är den första tjänst som sammankopplar bloggosfären med traditionella nyhetsmedia. Det hela låter ju väldigt enkelt så man undrar varför ingen har tänkt på detta tidigare. Antagligen så har det funnits en hel del personer med just denna ide. Det som stoppade dem var antagligen att lyckas övertyga stora svenska tidningar som SVD och DN.

Vad kommer hända med bloggosfären?

Väldigt mycket skulle jag vilja påstå. Vissa ser detta som ytterligare en vanlig bloggpryl. Själv är jag ruggigt imponerad faktiskt. Med Twingly har vi ett klockrent exempel på hur man gör bra business på nätet. Att sammanlänka SVD och DN med average Joe´s är faktiskt lite revolutionerande för bloggosfären. Bloggare som är intresserade av artiklar på dem stora nyhetssajterna kommer kunna fortsätta att skriva på dem själv och därmed locka en massiv mängd besökare till sina bloggar. Detta förlorar ju DN och SVD på så varför går dem då med på detta? Jo det är nämligen så att eftersom alla bloggare etc måste länka in till nyhetssajterna så kommer dem få ett rejält tillskott med nya inlänkar. Detta i sin tur gör att dem får en högre position i sökmotorerna. Hänger ni med? Om inte så kommer jag här ge ett exempel:
Häromdan så hade SVD en artikel om Anna Nicole Smith´s död. Jag skrev också om just samma händelse. I min bloggpost så länkade jag till SVD´s artikel om Anna Nicole Smith. Nu ett par dagar senare när man söker på Google.se efter Anna Nicole Smith så visas artikeln i SVD som resultat nummer 5. Detta skulle inte vara möjligt om SVD inte fått alla dessa länkar från bloggare runt om i Sverige. Så den stora fördelen för SVD och DN ligger i att dem kommer få bättre position i sökmotorerna framöver.

Resten av dem stora nyhetssajterna då?

Detta kommer ju såklart påverka dem andra nyhetssajterna som till exempel Expressen med flera.
Dom kommer se att deras konkurrenter rankar bättre än dem på i stort sett allt framöver om dem inte reagerar snabbt. Så min gissning är att inom kort så kommer ett flertal andra nyhetsporateler och sajter också försöka sig på liknande lösningar. Kommer IDG, Dagens Media m.f.l att börja leta efter liknande tillvägagångssätt?

Smid medans järnet är varmt

Det är nu och bara nu som Twingly.se bestämmer sitt eget öde. Här har dem chansen att ta greppet rejält i denna niche. Nu är det upp till dem om vi kommer få se en total dominans eller att dem förvandlas till en av dem bloggtjänster som försvinner in i mängden. Nu vet jag inte hur långt dem har kommit på vägen men att dem lyckats starta samarbete med både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet tyder på att det finns skicklighet inblandat. Det ska bli intressant att se hur snabbt detta växer samt att se hur det utvecklas.

Kommentera