Kategoriarkiv: Internetmarknadsföring

Marknadsföring via Internet. Bloggposter om olika sätt att marknadsföra sig på Internet.

Hur ser du på Googlestädning, rykteshantering på nätet?

Magnus Bråth ställde en intressant fråga på Facebook angående hur man ser på Googlestädning också ofta benämt som rykteshantering på webben.

Definitionen som jag ser det på dessa två ord är alltså att utforma sökresultatet till en specifikt önskad resultatslista när man gör sökningar på exempelvis namn, företag och bolagsnamn. Ofta sker detta när många negativa sökresultat visas. Det kan exempelvis vara arga bloggare som skriver om negativa erfarenheter de haft med företaget i fråga. Då kan det finnas ett behov att städa sökresultaten.

När det gäller Google-städning så finns det två läger kan man säga. Ena gruppen tycker det är fel att optimera bort folks åsikter och andra gruppen tycker det är rätt. De två svarsalternativen på Magnus Facebook fråga lyder:

Hur ser du på Googlestädning, rykteshantering på nätet?

  • Det är ett sätt att hindra människor att komma till tals – det är fel.
  • Varje hälsosamt företag borde köpa tjänsten – det är rätt.

Själv så tycker jag att Google-städning/rykteshantering är precis samma sak som good old SEO. Så här lyder mitt svar i skrivande stund:

SEO/sökmotoroptimering är väl samma sak som rykteshantering/Googlestädning? Den enda skillnaden är att det specifika sökordet man optimerar för råkar vara namn/företags/bolagsnamnet. Den bakomliggande intentionen är ofta ändå den samma för båda, dvs att ”tjäna pengar” på webben.

Som jag ser det så är hela vårt samhälle uppbyggt på att fungera på detta sättet så jag ser inget fel i det eftersom jag inte kommer på en bättre lösning själv.. för tillfället ;)

Det är en intressant fråga och jag vill gärna höra vad ni tycker om detta.

4 sätt att tjäna pengar på din nisch

De enklaste tipsen är oftast dem bästa! Att kunna ranka högt eller vara en jävel på att synas är inte allt. Det är ju trevligt om man kan tjäna en hacka när man väl lyckats med konststycket att bli sedd. Här kommer en väldigt basic lista men ack så viktig för den som inte är insatt i SEO/Adsense/Affiliate-världen.

  • Google Adsense – Det absolut enklaste annonseringsprogrammet där det dessutom går snabbt att komma igång. Google Adsense anpassar annonserna efter ditt innehåll  Ansök här.
  • Affiliate-program – Här har du möjlighet att välja ut de annonser du själv vill. Ersättningen som betalas ut är ofta baserad på försäljningar hos annonsören. Exempel på affiliate-program är Tradedoubler och Adrecord.
  • Sälja annonsplatser – Att sälja annonser på din sida är riktigt bra om du hittar rätt annonsör. Här krävs dock mer arbete och man kontaktar helt enkelt webmasters/företag som kan tänkas att annonsera på din sida.
  • E-handel – Skriver du exempelvis om leksaker eller teknikprylar så finns det otroligt många E-handlare som skulle bli jätteglada om du skulle marknadsföra eller skriva om deras produkter. Många E-handlare kan styra upp lösningar där du kan sälja deras produkter på din egen webbsida. Fördelen med detta är att du slipper ha en mellanhand i form av ett Affiliate-program som äter upp en del av intäkterna. Nackdelen är dock ofta att det kräver mer arbete från både dig och din annonsör gällande tekniska lösningar.
Har du fler tips så kommentera gärna :)

Dagens lilla marknadsföringstips

Det finns hundratals sätt att marknadsföra sin sida på Internet. Idag tänker jag ta upp ett av dom.

Min gamla vän Jim Westergren har ett verktyg där man gratis kan skapa en hemsida på bara ett par minuter. Detta är perfekt för dig som ännu inte har en hemsida. Detta passar även dig som redan har en hemsida eftersom man då enkelt kan få ett par extra inlänkar till sin redan befintliga sida. I övrigt så är verktyget lätt att använda sig av och det passar väldigt bra till nybörjare såväl som mer efarna användare.

Eftersom jag precis nylanserat svenskseo.se så gjorde jag såklart en till sida för mitt företag på Jim´s plattform.

Resultatet kan ni se här: (http://www.svenskseo.n.nu/) <— kort URL! :)

Jag önskar Jim lycka till med sin tjänst som kallas n.nu

Letar du efter kontorslokal? Markus hjälper dig

Min vän och tidigare arbetskollega Markus Jalmerot har nyligen slutat på min gamla arbetsplats GetUpdated och kommer nu tillsammans med Ted Forsblad sköta om den nya webbplatsen lokaler punkt nu.

Lokaler.nu är ett nytt projekt där du enkelt ska kunna hitta en bra lokal snabbt och enkelt. Det är tänkt att du ska kunna hitta vilken typ av lokal som helst exempelvis kontorslokaler för att hyra eller köpa. Det finns även annan information på sidan om värdering etc och mer för dig som vill sälja din lokal/fastighet.

Jag vill önska Macke & Ted lycka till och det känns som att denna ide kommer utvecklas ytterligare. Det är också trevligt att de valt att lägga hela installationen på WordPress som är mitt favorit CMS. Att se tjänster som kan hjälpa folk är alltid trevligt och lokaler.nu ska också vara gratis att använda.

lokaler.jpg

Hmmm…. Nu vill jag också starta något nyttigt projekt. Frågan är bara vad… En sak som är på G är iaf att jag kommer bli en liten delägare i ett nytt marknadsföringsbolag där jag kommer ha ett specifikt ansvarsområde. Mer om det kommer självklart när det börjar nalkas.

Glöm heller inte att checka Twingly´s nya bloggsökmotor som är helt OK. Som vanligt i framtiden så är det Beta invite så du får tjata på Anton eller kommentera på deras blogg :)

Later! Alligator!

Uppdrag granskning om hemsidor och sökmotormarknadsföring

2010-07-28 Ny Uppdatering

Det var år 2008 som denna artikel skrevs. Nu har jag lanserat en ny tjänst som är anpassad för dig som vill köpa sökmotormarknadsföring. Läs mer på www.svenskseo.se

Det har nu visat sig att alla anklagelser mot det drabbade företaget möjligtvis inte är sanna. Själv har jag tyvärr inte tid till att forska vidare i detta och är inte heller intresserad av det.

Det finns ett ordspråk, en bild säger mer är tusen ord. I det här fallet så kan jag bara säga: ”en länk till ett program säger mer än 1000 ord”. Här är en länk till Uppdrag granskning´s reportage om försäljning av hemsidor via telefon. I en snutt av programmet så får vi även höra hur en säljare lovar placering på sökmotorerna på ordet röd. Här är länken till Svt´s uppdrag granskning om hemsidor.

Som nystartad företagare blir man ju mörkrädd när man förstår vad ens avlägsna s.k branschkollegor pysslar med. Jobbar du inom IT med försäljning eller med någon slags form av sökmotormarknadsföring bör du se programmet. Det är sånt här som förstör för ett stort antal seriösa företagare.

Nu över till något roligare :) Nyligen hölls Search Marketing Expo i Stockholm. Simon Sundén har skrivit lite på sin blogg och på SEO-forum. Helt klart intressant.

Kvalificerad professionell annonsör eller inte?

Att annonsera på Internet har ju sina fördelar eftersom just sökordsmarknadsföring är otroligt kostnadseffektivt och det genererar besökare som är ute efter just det du säljer eftersom relevans är a och o.
Om man nu har bestämmt sig för att annonsera på Internet så är det inte bara att kontakta vilket företag som helst och hoppas på det bästa, nej! man ska leta efter kvalitetsstämplar från t.e.x Google Adwords som är ett bevis på att man har att göra med en kvalificerad professionell annonsör så ökar man sina chanser att få ut det bästa av sin annonsering. Så här ser logotyperna ut som man skall leta efter:

Individual och Company
kvalificierad professionell annonsör

Som ni ser finns det 2 olika Individual och Company och man kan lätt tro att individual står för att enbart en privatperson är kvalificierad samt att för Company så är det ett helt företag som är kvalificierat. Riktigt så enkelt är det inte utan det hänger på hur stor omsättning annonsören har samt vilken kunskapsnivå annonsören ligger på.
Det är viktigt att se efter om företaget du har tänkt som partner verkligen är en Kvalificerad Google Advertising Professional och ännu viktigare är att se efter om företaget är kvalificierat som Individual eller Company. Så här ser det ut om företaget i fråga är en Adwords Qualified Individual och så här ser det ut om företaget är ett Adwords Qualified Company.

För att vara säker så på att allt vekligen står rätt till kan man enkelt kontrollera dessa punkter själv för att vara säker på att företaget verkligen håller vad dom lovar:

URL till verifierings sidan skall alltid börja med:

Företagsnamnet samt URL till företaget skall finnas med på verifieringssidan.

Individual eller Company symbolen på verifieringssidan skall matcha det som står på företagets hemsida.

För att enkelt själv göra kontroller samt för att få en överblick över kvalificerade professionella annonsörer kan man besöka webbplatsen Whoisagap som är en förkortning för Who is a Google Advertising Professional och där finns företag från ett stort antal länder listade.

Ibland så upptäcker man företag som utger sig för att vara ett Google Adwords Qualified Company när dom egentligen bara är Google Adwords Qualified Individual så det gäller att göra lite egen forskning.
Ett exempel är gamla Altus Ab som numera heter Notabene och på deras startsida skryter dom med att dom är ett Adwords Qualified Company när dom egentligen bara är en Adwords Qualified Individual.
Om man jämför med Eastpoint som är ett Adwords Qualified Company så ser man att Adwords Qualified Company loggan på Eastpoints sida om sponsrade länkar stämmer eftersom den länkas direkt till Google´s egna verifikationssite.

Whoisgap är en utmärkt sida eftersom där hittar man även länkar till företagens verifieringssidor så man kan enkelt se om allt står rätt till.
Så kom ihåg att om ni nästa gång ser en Adwords Qualified Company logotype på ett företags hemsida så kolla gärna om det verkligen stämmer med hjälp av all information ni har fått i denna artikel! På det viset behöver man inte chansa :)

Sökordsmarknadsföring

Intresset för sökordsmarknadsföring har ökat extremt mycket på senaste tiden och inte så konstigt är det när det faktiskt innebär att du får in besökare till din webbplats som är ute efter att köpa dina produkter eller tjänster.
Sökordsmarknadsföring är en ytterst kostnadseffektiv form av marknadsföring och så länge du har bra produkter eller tjänster att sälja så lönar det sig rejält med sökordsmarknadsföring då man snabbt når ut till sin potentiella kunder.

För dig som inte är så insatt i internetmarknadsföring så kan man för enkelhetens skull dela upp det i 2 kategorier. Den första är sökmotoroptimering och det går kortfattat ut på att skapa dom optimala förutsättningarna för din webbplats att synas i sökmotorerna . När du betalar för en sökmotoroptimeringstjänst så betalar du inte för trafiken du får utan du betalar för att sökmotorerna ska kunna förstå vad din webbplats handlar samt att dom nyckelord som är relevanta för din sajt kommer lättare att kunna hittas på t.e.x Google och Msn och alla andra viktiga sökmotorer. När det gäller sökmotoroptimeringen så är relevans ett tungt vägande nyckelord och visst är det bättre att få 20 intresserade besökare än att få 300 besökare som bara vänder i dörren.

Den andra stora delen av sökordsmarknadsföring är sponsrade länkar och har man ett budskap man måste ut med snabbt eller bara vill synas på relaterade nyckelord så är sponsrade länkar något att satsa på.
Om man ska förklara lite enkelt exakt vad det innebär så betyder det att när du köper sponsrade länkar så kommer din annons att visas antingen ovanför eller på sidan om sökresultaten när man gör sökningar på Google t.e.x.
Sponsrade länkar passar också för dom som vill synas på nyckelord och nyckelfraser som kan vara väldigt svårt att ranka för naturligt p.g.a hög konkurens. Ett exempel på ett sådant ord är t.e.x resor som är en väldigt populärt sökord.

Som slutsats vill jag säga att både sökmotoroptimering och sponsrade länkar är två väldigt bra alternativ om man är intresserad utav att ta sin verksamhet ett steg längre.
Satsar du hårt på din markadsföring så kan man med bra resultat använda sig utav bägge 2 och gör man det kommer man verkligen att synas.

Jag avslutar med en trevlig nyhet!

Just nu pågår en väldigt stor sökmotoroptimeringstävling som har dom bästa priserna hittils någonsin när det gäller den här typen av tävlingar och jag har självklart ställt upp och leder nu när det är 1,5 månader kvar av tävlingen. Läs mer här om denna sökmotoroptimeringstävling
En stor del av prissumman kommer gå till välgörenhet om jag vinner, närmare bestämmt $1000 och jag har hittils fått mycket stöd av mina svenska SEO-kollegor runt om i landet men hoppas självklart på att fler vill hjälpa till.
Om allt flyter på bra så är jag den första svensk att vinna en tävling av den här kalibern och visst vore det trevligt :)

Nytt jobb på Eastpoint

Nu händer det grejer här på nätet ska ni veta :)
Från och med idag så är jag anställd på Eastpoint Media som sökmotoroptimerare det vill säga SEO-tekniker.

För er som inte är så värst insatta i det hela kan jag gärna förklara lite ytterligare :)
Sökmotoroptimering som också kort brukar kallas för SEO vilket är en förkortning på den engelska frasen search engine optimization är helt enkelt en marknadsföringsmetod som används mer och mer på grund av att Internet växer i en sån rasande fart.
Det går ut på att optimera webbplatser och få dom sökmotorvänliga så att innehållet lätt kan indexeras av dom stora sökmotorerna med mera.
Kort sagt, med fler intresserade besökare till din webbplats kan man enkelt räkna ut att chansen för att besökaren ska köpa din produkt eller tjänst ökar avseevärt efter en väl genomförd sökmotoroptimering.

Målet för Eastpoint är att erbjuda helhetslösningar men självklart även individuellt anpassade paket (tex SEO lösningar) vid behov. Eastpoint växer i snabb takt och äger även Crystone webbhotell som har väldigt många nöjda kunder, denna blogg är t.e.x hostad av Crystone webbhotell.

I början nu så gäller det att bli lite varm i kläderna och lära känna på arbetsmetoderna för att senare vara med och utveckla nya strategier och lösningar när det gäller sökmotoroptimering.
Min goda vän Markus Jalmerot som även leder SEO teamet på Eastpoint kommer jag jobba mycket tillsammans med sävål som ett antal andra duktiga optimerare.

Jag ser fram emot äventyret på Eastpoint och kommer köra hårt för att alltid tänka flexibelt och hitta nya lösningar :)
Mer om sökmotoroptimering kommer det självklart skrivas mer om senare i denna blogg.

Hur marknadsför man ett företag på internet?

Att allt fler och fler företag väljer att marknadsföra sig själva på internet är ju en sak som är helt säker… men! däremot så är utbudet extremt stort när det gäller hur man marknadsför sig på webben…

Det finns ju ett antal vägar att gå om man så säger….

Har man lite internet vana så inser man rätt snabbt vilka som är dom dåliga alternativen samt vilka som man tror kommer vara bra…
I grund och botten handlar det bara om en sak när du anlitar ett företag som sköter din marknadsföring….

Kommer pengarna jag lägger på marknadsföringen ge resultat så att jag själv/mitt företag i slutändan tjänar mer pengar?

Det är ju ganska enkelt om man tänker så ;)
Men! det finns ju en mer komplex sida också när det t.e.x handlar om Namebranding och att skapa förtroende hos sina kunder etc, inte gick du och köpte en Volvo bara för att du såg Volvo loggan på en tändsticks ask, men däremot om man ser samma logga/budskap om och om igen så blir man ju omedvetet en bit hjärntvättad… och när det väl är dags för dig att köpa en bil så ploppar ju namnet Volvo upp i huvudet vare sig man vill eller inte…

Bara lite funderingar! men iaf så är just ämnet marknadsföring otroligt intressant :) speciellt den psykologiska delen av det hela…
Personligen så har jag ännu inte bestämmt mig för exakt hur jag själv ska sköta markandsföring av mitt företag men jag har en lista som är oooooootroligt lång, och som kommer ta en bra tid att beta av…
Jag kommer såklart inrikta mig på dom saker jag vet ger resultat samt som är kostnadseffektiva b.l.a sökmotoroptimering m.m eftersom jag inte har någon stor budget…
Mer om online marknadsföring får jag skriva om senare!

Google adsense plugin till IE och Firefox

Google Adsense Plugin / Tillägg till webbläsarna Internet Explorer och Mozilla Firefox

Affiliate programmen breder ut sig mer och mer och det börjar bli mer och mer vanligt för privat personer att använda sig av textrelaterade annonser från Google Adsense, Tradedoubler och Double mm.

När det gäller Google Adsense så loggar man vanligtvis in på sitt Adsense konto och kan därefter klicka sig vidare för att se statistik, dagens inkomster mm.

Nu finns det 2 stycken smarta plugins som gör att man slipper logga in sig manuellt för att se sin Adsense status. En som funkar både för Internet Explorer (IE) och Firefox och en speciellt för Mozilla Firefox.

Google Adsense plugin för Internet Explorer / Mozilla Firefox via Google Desktop

Se statistik för Google Adsense direkt i din webbläsare
Google adsense status för Internet Explorer

Denna plugin för Adsense är direkt kopplad till Google Desktop och visar din Adsense status i din Google Desktop sidebar.
Det som ska göras är att ladda ner pluginen och sen följa dom enkla instruktionerna.
Om du inte har Google Desktop kan du ladda hem det här: Google Desktop

Google Adsense plugin Mozilla Firefox

Se Google Adsense status direkt i Firefox utan att behöva logga in
Google adsense plugin A.N

Den här Adsense pluggen skiljer sig från den förra eftersom med denna så är allt du behöver ha öppet för att se din Adsense status din webbläsare.
Efter installation så kommer pluggen visa din Google Adsense status nere i högra hörnet i din Firefox browser och det stora pluset är att man aldrig manuellt behöver logga in på sitt adsense konto för att få sin statistik.
Man kan själv ställa in hur man vill se sin status när det gäller sidvisningar, totalt tjänat, CTR% referer% o.s.v.

Om man höger klickar efter installation på sin Adsense status ruta loggas man direkt in på sitt Adsense konto om man föredrar att se sin statistik på det gamla hederliga sättet.