Kategorier
Internetmarknadsföring

Hur ser du på Googlestädning, rykteshantering på nätet?

Magnus Bråth ställde en intressant fråga på Facebook angående hur man ser på Googlestädning också ofta benämt som rykteshantering på webben.

Definitionen som jag ser det på dessa två ord är alltså att utforma sökresultatet till en specifikt önskad resultatslista när man gör sökningar på exempelvis namn, företag och bolagsnamn. Ofta sker detta när många negativa sökresultat visas. Det kan exempelvis vara arga bloggare som skriver om negativa erfarenheter de haft med företaget i fråga. Då kan det finnas ett behov att städa sökresultaten.

När det gäller Google-städning så finns det två läger kan man säga. Ena gruppen tycker det är fel att optimera bort folks åsikter och andra gruppen tycker det är rätt. De två svarsalternativen på Magnus Facebook fråga lyder:

Hur ser du på Googlestädning, rykteshantering på nätet?

  • Det är ett sätt att hindra människor att komma till tals – det är fel.
  • Varje hälsosamt företag borde köpa tjänsten – det är rätt.

Själv så tycker jag att Google-städning/rykteshantering är precis samma sak som good old SEO. Så här lyder mitt svar i skrivande stund:

SEO/sökmotoroptimering är väl samma sak som rykteshantering/Googlestädning? Den enda skillnaden är att det specifika sökordet man optimerar för råkar vara namn/företags/bolagsnamnet. Den bakomliggande intentionen är ofta ändå den samma för båda, dvs att ”tjäna pengar” på webben.

Som jag ser det så är hela vårt samhälle uppbyggt på att fungera på detta sättet så jag ser inget fel i det eftersom jag inte kommer på en bättre lösning själv.. för tillfället ;)

Det är en intressant fråga och jag vill gärna höra vad ni tycker om detta.

Kategorier
Internetmarknadsföring

4 sätt att tjäna pengar på din nisch

De enklaste tipsen är oftast dem bästa! Att kunna ranka högt eller vara en jävel på att synas är inte allt. Det är ju trevligt om man kan tjäna en hacka när man väl lyckats med konststycket att bli sedd. Här kommer en väldigt basic lista men ack så viktig för den som inte är insatt i SEO/Adsense/Affiliate-världen.

  • Google Adsense – Det absolut enklaste annonseringsprogrammet där det dessutom går snabbt att komma igång. Google Adsense anpassar annonserna efter ditt innehåll  Ansök här.
  • Affiliate-program – Här har du möjlighet att välja ut de annonser du själv vill. Ersättningen som betalas ut är ofta baserad på försäljningar hos annonsören. Exempel på affiliate-program är Tradedoubler och Adrecord.
  • Sälja annonsplatser – Att sälja annonser på din sida är riktigt bra om du hittar rätt annonsör. Här krävs dock mer arbete och man kontaktar helt enkelt webmasters/företag som kan tänkas att annonsera på din sida.
  • E-handel – Skriver du exempelvis om leksaker eller teknikprylar så finns det otroligt många E-handlare som skulle bli jätteglada om du skulle marknadsföra eller skriva om deras produkter. Många E-handlare kan styra upp lösningar där du kan sälja deras produkter på din egen webbsida. Fördelen med detta är att du slipper ha en mellanhand i form av ett Affiliate-program som äter upp en del av intäkterna. Nackdelen är dock ofta att det kräver mer arbete från både dig och din annonsör gällande tekniska lösningar.
Har du fler tips så kommentera gärna :)