Hur ser du på Googlestädning, rykteshantering på nätet?

Magnus Bråth ställde en intressant fråga på Facebook angående hur man ser på Googlestädning också ofta benämt som rykteshantering på webben.

Definitionen som jag ser det på dessa två ord är alltså att utforma sökresultatet till en specifikt önskad resultatslista när man gör sökningar på exempelvis namn, företag och bolagsnamn. Ofta sker detta när många negativa sökresultat visas. Det kan exempelvis vara arga bloggare som skriver om negativa erfarenheter de haft med företaget i fråga. Då kan det finnas ett behov att städa sökresultaten.

När det gäller Google-städning så finns det två läger kan man säga. Ena gruppen tycker det är fel att optimera bort folks åsikter och andra gruppen tycker det är rätt. De två svarsalternativen på Magnus Facebook fråga lyder:

Hur ser du på Googlestädning, rykteshantering på nätet?

  • Det är ett sätt att hindra människor att komma till tals – det är fel.
  • Varje hälsosamt företag borde köpa tjänsten – det är rätt.

Själv så tycker jag att Google-städning/rykteshantering är precis samma sak som good old SEO. Så här lyder mitt svar i skrivande stund:

SEO/sökmotoroptimering är väl samma sak som rykteshantering/Googlestädning? Den enda skillnaden är att det specifika sökordet man optimerar för råkar vara namn/företags/bolagsnamnet. Den bakomliggande intentionen är ofta ändå den samma för båda, dvs att ”tjäna pengar” på webben.

Som jag ser det så är hela vårt samhälle uppbyggt på att fungera på detta sättet så jag ser inget fel i det eftersom jag inte kommer på en bättre lösning själv.. för tillfället ;)

Det är en intressant fråga och jag vill gärna höra vad ni tycker om detta.

  Gillar du det här inlägget? Kommentera gärna eller lägg till via RSS.

Kommentera