Hur jag skulle bygga upp ett marknadsföringsbolag

Nu när man startat eget företag så börjar man tänka i lite andra banor än om man skulle jämföra med livet i det sedvanliga ekorrhjulet. Som en anställd inom Internetmarknadsföringsbranschen som exempel så får du inte alltid en riktig respons på hur pass bra dina kreativa ideér som anställd är. Att utvärdera sig själv och ständigt utvecklas är inte något som bara sker automatiskt. Visst får du erfarenhet av allt du gör men att stanna upp och tänka över vad som egentligen händer upplever jag att det är få som gör.

Det här har fått mig att tänka på hur man skulle behandla sina anställda om man startade ett bolag inom Internetmarknadsföring. Vill man vara den bossiga typen (Big Daddy) som aldrig erkänner att man gjort fel eller ska man vara den snälla chefen som låter sina anställda ha fritt spelrum. Big Daddy stilen har ju både sina fördelar och nackdelar. Som Big Daddy så är det ingen som vågar kritisera eller hoppa på dig eftersom de vet att du kommer svara på angreppet. Nackdelen med Big Daddy stilen är att ingen anställd egentligen bryr sig om din ideologi eller anstränger sig för att vara lojal mot ditt företag. De kanske påstår det men du märker snabbt att personalen flyr samt att de privat inte gärna vill prata om vad som egentligen händer på företaget. Varför inte låta din personal få en inblick på vad du tycker och tänker om saker och ting. Varför ska de anställda springa runt som vilsna myror och inte få en överblick på THE BIG PICTURE. Visst så är det fortfarande mer lönsamt att köra the Big Daddy style men jag lovar dig, det kommer ändras.

Alla människor gör då och då misstag och det är intressant att övervaka hur personerna i fråga hanterar situationen. Vi svenskar är experter på att kategorisera människor och placera alla i små fack som stämmer bra överens med våran världsbild. När vi ska kategorisa någon person och inte hittar ett passande fack så läggs det i mappen ”obestämt”.

Egentligen så tror jag inte på idén att det ska vara ett huvud (VD) som är toppen på pyramiden och har makt över alla. Hans ord är lag och du ska vara tacksam över att du får vara anställd. Jag tror snarare tvärtom att det är grundaren av företaget som ska vara överlycklig över att folk vill jobba i företaget. Jag tror framtiden ser ut så att insynen hos stora företag kommer bli mer transparent. Ingen vill ju egentligen köpa produkter eller tjänster av något företag som är oetiskt eller helt enkelt har dåliga produkter. Får du ingen insyn så kan du inte bedöma vilket slags företag det är och då kommer du heller inte att vilja ha något med det företaget att göra. Det funkade ju förr att sälja vad som helst bara man hade några säljare. Det synsättet på marknadsföring kommer ändras. Se bara på den yngre generationen som jämför allt på sajter som prisjakt och pricerunner.

Det blir svårare och svårare att sälja produkter på nätet och konsumenterna kräver ständigt mer och mer information om dina produkter och tjänster. Säljer du Tv-apparater som exempel så bör du låta användaren få reda på allt om produkten och inte bara skriva att det är en en Philips och den är 42 tum. Här är några exempel på vad en modern konsument vill veta innan de gör en beställning på en TV på din webbshop/sida:

  • Exakt hur mycket kostar produkten inkl frakt och alla tillkommmande avgifter. (framgår detta inte tydligt kan du räkna med att bli bashad)
  • Måtten på TV´n BxHxD (klarar du inte av denna enkla är du i fel bransch)
  • Ärlig beräkning av leveranstiden – Skriv inte leverans inom 3 dagar om du vet att genomsnittet ligger på en vecka.
  • Recensioner – Ta komplett här som exempel som låter användarna recensera produkterna.
  • Fullständig beskrivning på produkten – Varför ska dina potentiella kunder behöva googla efter information om dina produkter när du kan skriva den direkt på sidan. Var inte lat och gör research och se till att få med all nödvändig information om produkten. Ett exempel är om du säljer mjukvara som precis blivit kompatibel med Windows Vista. Skriv då att denna produkt är kompatibel med Windows Vista. Varje gång besökaren måste börja googla efter mer info om produkten så tappar du lite av din auktoritet.
  • Finns varan i lager? – Rätt obvious.

Ok, det var bara några exempel. Hade jag haft en webbshop så hade listan säkerligen blivit 3 gånger så lång. Någonting säger mig nu att marknadsföring kommer smälta ihop med fullständig service till kunden. Jag menar hur idiotiskt är det egentligen inte att marknadsföra en sida som har en dålig webbshop exempelvis. Även om du lyckas locka in besökare så klickar de ändå bakåt för någon anledning (typ sidan fungerar inte i Firefox eller whatever).

LÖSNINGEN PÅ ALLA PROBLEM

Det som behövs i Sverige är en komplett webbtjänst som fixar allt som du kan behöva för din sida. Nu menar jag aspekter som design, användarvänlighet, säkerhet (betaltjänster o.s.v) internetmarknadsföring mm. ja visst så finns det de firmor som räcker upp en hand och säger att de erbjuder allt det där. Problemet är att en liten eller mellanstor företagare inte vill punga ut med 150.000 kr eller mer i många fall bara för att få en schysst sida där allt fungerar och där allt annat som marknadsföring etc ingår.

Jag tror att detta är framtiden och SEO (som jag pysslar med) kommer smälta in i en helhetslösning som man enkelt kan beställa och där man får specifikation och garantier på allt som ingår. Inget mer flumm! Konsumenterna är trötta och misstänksamma. Att förklara en tekniskt komplicerad tjänst på ett pedagogiskt sätt ska man kunna göra om man är insatt i ämnet och verkligen vill sina kunders bästa. Det här är iaf vad jag vill syssla med framöver.

Här är ett exempel på anställda som behövs för att få detta att bli verklighet.

  • 1 internetmarknadsföringsanvarig med kunskap inom SEO/Sponsrade länkar.
  • 1 person som sköter det administrativa (bokföring, löner, betalningssystem, bankärenden etc)
  • 1 Programmerare som bygger alla grunder varpå resterande personal tar över sen.
  • 1 Person som är ansvarig för Social Media. Denna person är social på nätet och har en förmåga att synas överallt och lyfta fram budskap. Här ingår också saker som virala kampanjer etc.
  • 1 Fixare – Alla bra företag behöver en fixare! Detta är en lojal person som tror helhjärtat på projektet och hjälper till där han/hon tycker att det behövs. En typisk identitet för en fixare är en ung person (precis färdigutbildad) som inte riktigt bestämmt sig för exakt vilken nischad inriktning han/hon ska ta.
  • 1 Webbdesigner – Behöver ingen närmare förklaring.
  • 1 Projektledare – Kundkontakt och övervakning av alla projekt för att ingen kund ska bli glömd. Denna person styr också upp intern kommunikation och anordnar möten o.s.v. Projektledaren är ansvarig för att allt ska flyta så bästa att det inte finns buggar i CRM systemet.

Jag tror definitivt att det finns en marknad för detta men kruxet är att det är svårt att hitta kompetent personal inom Internetmarknadsföring. De flesta som är duktiga tjänar redan bra med pengar och de duktiga kodarna verkar ha fastnat i något slags apatiskt tillstånd på något monotont projekt. Det tål att fundera mer på detta men jag kommer iaf att sikta på något liknande.

4 reaktioner på ”Hur jag skulle bygga upp ett marknadsföringsbolag”

  1. Tja Mac,

    Kul du är igång.
    Visst är det svårt att hitta personal. Man får utbilda själv och/eller vara frikostig med löner och liknande. Gärna erbjuda något annorlunda.
    Kör hårt å lycka till ;)

  2. Tja Måkke!
    Jorå något annorlunda och unikt är ju det man egentligen vill ha.
    Vad sägs om att kombinera SEO med oemotståndliga erbjudanden. Typ: Beställ en optimeringstjänst så får du 3 burkar sparris på köpet. Folk kommer skrika desperat i sömnen efter den tjänsten. :)

  3. Jim Collins skrev boken ”Good to Great” i vörjan av det här århundradet. Läs den. Han listar de viktigaste framgångsfaktorerna när man ska bygga ett framgångsrikt företag och han gör det med utgångspunkt från forskning på 500 av NY-börsens största företag. Den är lättäst, rolig och väldigt förnuftig.

Kommentera