Hur marknadsför man ett företag på internet?

Att allt fler och fler företag väljer att marknadsföra sig själva på internet är ju en sak som är helt säker… men! däremot så är utbudet extremt stort när det gäller hur man marknadsför sig på webben…

Det finns ju ett antal vägar att gå om man så säger….

Har man lite internet vana så inser man rätt snabbt vilka som är dom dåliga alternativen samt vilka som man tror kommer vara bra…
I grund och botten handlar det bara om en sak när du anlitar ett företag som sköter din marknadsföring….

Kommer pengarna jag lägger på marknadsföringen ge resultat så att jag själv/mitt företag i slutändan tjänar mer pengar?

Det är ju ganska enkelt om man tänker så ;)
Men! det finns ju en mer komplex sida också när det t.e.x handlar om Namebranding och att skapa förtroende hos sina kunder etc, inte gick du och köpte en Volvo bara för att du såg Volvo loggan på en tändsticks ask, men däremot om man ser samma logga/budskap om och om igen så blir man ju omedvetet en bit hjärntvättad… och när det väl är dags för dig att köpa en bil så ploppar ju namnet Volvo upp i huvudet vare sig man vill eller inte…

Bara lite funderingar! men iaf så är just ämnet marknadsföring otroligt intressant :) speciellt den psykologiska delen av det hela…
Personligen så har jag ännu inte bestämmt mig för exakt hur jag själv ska sköta markandsföring av mitt företag men jag har en lista som är oooooootroligt lång, och som kommer ta en bra tid att beta av…
Jag kommer såklart inrikta mig på dom saker jag vet ger resultat samt som är kostnadseffektiva b.l.a sökmotoroptimering m.m eftersom jag inte har någon stor budget…
Mer om online marknadsföring får jag skriva om senare!

2 reaktioner på ”Hur marknadsför man ett företag på internet?”

  1. Markedsføring er utrooolig interessant og personlig synes jeg det er ganske fascinerende. For det er ikke slik at om man markedsfører seg så kommer kundene strømmene på. Noen gjør suksess, mens andre flopper. Dette er ikke tilfeldig. Desto bedre strategi man har som spenner over konkurrenter,situasjon per dags dato, målgruppe,medieanalyse,posisjonering, Unique selling proposition for sitt firma, desto bedre forutsetninger har man for å lykkes.

    Spesielt må man kunne kjenne målgruppen sin og tilpasse seg deres tenkemåte, behov og faktisk enkelte ganger, følelser. Søkemotoroptimalisering er ekstremt kostnadseffektivt, men dersom målgruppen din består av mennesker i alder 40+, tør jeg allerede å være så påstålig å si at SEO har vært et unødvendig tiltak i forhold til trafikk. Majoriteten av målgruppen vet knapt hva internett er. Ifjor var det mest søkte ordet på google norge; google. Dette synes jeg er en klar indikasjon på at til og med yngre mennesker heller ikke helt vet hvordan man skal bruke internett.

    Hva slags foretak er det du jobber med, Marcus? :)

    Jeg anbefaler gjerne litteratur fra Al Ries, Bill Bernbach og Jan Blichfeldt for mer stoff om merkevarebygging. Prøv hvilken som helst bok fra en av disse, du vil få ekstremt mange A-HA opplevelser. :)

  2. Tror att många företag skulle vinna mycket i sökmotorer om de hade bra, generiska domännamn för kampanjsidor.

Kommentera