Kvalificerad professionell annonsör eller inte?

Att annonsera på Internet har ju sina fördelar eftersom just sökordsmarknadsföring är otroligt kostnadseffektivt och det genererar besökare som är ute efter just det du säljer eftersom relevans är a och o.
Om man nu har bestämmt sig för att annonsera på Internet så är det inte bara att kontakta vilket företag som helst och hoppas på det bästa, nej! man ska leta efter kvalitetsstämplar från t.e.x Google Adwords som är ett bevis på att man har att göra med en kvalificerad professionell annonsör så ökar man sina chanser att få ut det bästa av sin annonsering. Så här ser logotyperna ut som man skall leta efter:

Individual och Company
kvalificierad professionell annonsör

Som ni ser finns det 2 olika Individual och Company och man kan lätt tro att individual står för att enbart en privatperson är kvalificierad samt att för Company så är det ett helt företag som är kvalificierat. Riktigt så enkelt är det inte utan det hänger på hur stor omsättning annonsören har samt vilken kunskapsnivå annonsören ligger på.
Det är viktigt att se efter om företaget du har tänkt som partner verkligen är en Kvalificerad Google Advertising Professional och ännu viktigare är att se efter om företaget är kvalificierat som Individual eller Company. Så här ser det ut om företaget i fråga är en Adwords Qualified Individual och så här ser det ut om företaget är ett Adwords Qualified Company.

För att vara säker så på att allt vekligen står rätt till kan man enkelt kontrollera dessa punkter själv för att vara säker på att företaget verkligen håller vad dom lovar:

URL till verifierings sidan skall alltid börja med:

Företagsnamnet samt URL till företaget skall finnas med på verifieringssidan.

Individual eller Company symbolen på verifieringssidan skall matcha det som står på företagets hemsida.

För att enkelt själv göra kontroller samt för att få en överblick över kvalificerade professionella annonsörer kan man besöka webbplatsen Whoisagap som är en förkortning för Who is a Google Advertising Professional och där finns företag från ett stort antal länder listade.

Ibland så upptäcker man företag som utger sig för att vara ett Google Adwords Qualified Company när dom egentligen bara är Google Adwords Qualified Individual så det gäller att göra lite egen forskning.
Ett exempel är gamla Altus Ab som numera heter Notabene och på deras startsida skryter dom med att dom är ett Adwords Qualified Company när dom egentligen bara är en Adwords Qualified Individual.
Om man jämför med Eastpoint som är ett Adwords Qualified Company så ser man att Adwords Qualified Company loggan på Eastpoints sida om sponsrade länkar stämmer eftersom den länkas direkt till Google´s egna verifikationssite.

Whoisgap är en utmärkt sida eftersom där hittar man även länkar till företagens verifieringssidor så man kan enkelt se om allt står rätt till.
Så kom ihåg att om ni nästa gång ser en Adwords Qualified Company logotype på ett företags hemsida så kolla gärna om det verkligen stämmer med hjälp av all information ni har fått i denna artikel! På det viset behöver man inte chansa :)

En tanke på “Kvalificerad professionell annonsör eller inte?”

  1. Som jag ser det idag så är Notabene nu under namnet Guava godkända med länk till verifierings sida hos Google.

    Bara så att det inte uppstår missförstånd, det är dock en gammal artikel det här.

Kommentera