Sökordsmarknadsföring

Intresset för sökordsmarknadsföring har ökat extremt mycket på senaste tiden och inte så konstigt är det när det faktiskt innebär att du får in besökare till din webbplats som är ute efter att köpa dina produkter eller tjänster.
Sökordsmarknadsföring är en ytterst kostnadseffektiv form av marknadsföring och så länge du har bra produkter eller tjänster att sälja så lönar det sig rejält med sökordsmarknadsföring då man snabbt når ut till sin potentiella kunder.

För dig som inte är så insatt i internetmarknadsföring så kan man för enkelhetens skull dela upp det i 2 kategorier. Den första är sökmotoroptimering och det går kortfattat ut på att skapa dom optimala förutsättningarna för din webbplats att synas i sökmotorerna . När du betalar för en sökmotoroptimeringstjänst så betalar du inte för trafiken du får utan du betalar för att sökmotorerna ska kunna förstå vad din webbplats handlar samt att dom nyckelord som är relevanta för din sajt kommer lättare att kunna hittas på t.e.x Google och Msn och alla andra viktiga sökmotorer. När det gäller sökmotoroptimeringen så är relevans ett tungt vägande nyckelord och visst är det bättre att få 20 intresserade besökare än att få 300 besökare som bara vänder i dörren.

Den andra stora delen av sökordsmarknadsföring är sponsrade länkar och har man ett budskap man måste ut med snabbt eller bara vill synas på relaterade nyckelord så är sponsrade länkar något att satsa på.
Om man ska förklara lite enkelt exakt vad det innebär så betyder det att när du köper sponsrade länkar så kommer din annons att visas antingen ovanför eller på sidan om sökresultaten när man gör sökningar på Google t.e.x.
Sponsrade länkar passar också för dom som vill synas på nyckelord och nyckelfraser som kan vara väldigt svårt att ranka för naturligt p.g.a hög konkurens. Ett exempel på ett sådant ord är t.e.x resor som är en väldigt populärt sökord.

Som slutsats vill jag säga att både sökmotoroptimering och sponsrade länkar är två väldigt bra alternativ om man är intresserad utav att ta sin verksamhet ett steg längre.
Satsar du hårt på din markadsföring så kan man med bra resultat använda sig utav bägge 2 och gör man det kommer man verkligen att synas.

Jag avslutar med en trevlig nyhet!

Just nu pågår en väldigt stor sökmotoroptimeringstävling som har dom bästa priserna hittils någonsin när det gäller den här typen av tävlingar och jag har självklart ställt upp och leder nu när det är 1,5 månader kvar av tävlingen. Läs mer här om denna sökmotoroptimeringstävling
En stor del av prissumman kommer gå till välgörenhet om jag vinner, närmare bestämmt $1000 och jag har hittils fått mycket stöd av mina svenska SEO-kollegor runt om i landet men hoppas självklart på att fler vill hjälpa till.
Om allt flyter på bra så är jag den första svensk att vinna en tävling av den här kalibern och visst vore det trevligt :)

En tanke på “Sökordsmarknadsföring”

  1. Jeg er helt enig i alt du sier i denne artikkelen, men jeg synes du burde gjøre lesere oppmerksomme på å kjøpe såkalte sponsede lenker. For mange slike tilbydere kan vise seg å drive med såkalt link-farming. I korte trekk betyr dette at en søkemotor finner det svært unaturlig at et nettsted tiltrekker seg så mange inngående og unaturlige lenker over så kort tid. Dette kan da bli oppfattet som juks og konsekvensene kan være så harde som utestengelse og nedsettelse i Pagerank

Kommentera