Kategoriarkiv: Sökmotoroptimering

Att framhäva webbsidor i sökmotorernas resultat kallas för sökmotoroptimering vanligtvis. Sökmotoroptimering kallas ofta även SEO som är en engelsk akronym som står för Search Engine Optimization. Idag optimerar man nästan uteslutande mot sökmotorn Google. Detta på grund av att Google har så pass stora marknadsandelar. Professionella sökmotoroptimerare brukar inte längre fokusera på ranking i någon annan sökmotor förutom Google. Det finns ett stort antal firmor och bolag som numera säljer sökmotoroptimering till kunder. Sökmotoroptimeringsbranschen har växt otroligt mycket senaste åren på grund av att investeringen man gör är förhållandevis låg jämfört med exempelvis sponsrade länkar som Google Adwords eller liknande.

Grunden i sökmotoroptimering är enkel. Det handlar om att vara så tydlig som möjligt gällande vad sidan handlar om. Googles spindlar kan inte se webbsidor på samma sätt som oss. Därför är det viktigt att vara extra tydlig. Man ska framförallt tänka på att använda sidtitlar, rubriker, underrubriker, text, länkar och bilder som beskriver sidans innehåll frekvent. Gör man på detta sätt så har man en bra grund för sin sökmotoroptimering. Detta är den delen som kallas för On-page, dvs allt som man själv ändrar på sin egen sida. Den andra delen inom sökmotoroptimering kallas för Off-page och handlar om externa länkar. Google har valt att värdera sajter som har många inlänkar till sig högt. Det är därför vanligt att man ser de sajter som har flest och starkast länkar i toppen på Googles sökresultat.

Rankingresultat i Iphone

Jag har provat alla möjliga appar för att försöka klura ut vilken som är den bästa för att kolla rankingen via en Iphone. Det finns en hel del intressanta SEO-appar till Iphone. Dock så tycker jag man inte har ett så pass stort behov av många när man använder en Iphone. Kravet för en sökmotoroptimeringsapp är att den ska vara enkel och snabb att använda. En sak som däremot passar utmärkt som app är verktyg för att snabbt kolla rankingen på uvalda sajter och nyckelord. Det går snabbt och är hyfsat tillförlitligt om man vill få översikt på rankingen.

Bästa appen för ranking är SEO Search Ranking

Har provat cirka tio olika appar som ska kunna mäta rankingen. Kraven jag haft på apparna är enkla:

  • Användarvänlig – Det ska vara enkelt att lägga till domäner och sökord. 
  • Rankingen ska vara hyfsat pricksäker. Jag förväntar mig inte 100% korrekt ranking genomgående.
  • Stöd för svenska serpen

App för sökmotoroptimering

Bland de appar jag provat har vi bland annat SERPs SEO Keyword Rankings, Search Ranking Checker, SEO Keyword Ranking, SEO Ranks och SEO Search Rankings. Bland alla de appar jag provade var det en som stack ut från mängden. Tyvärr så är det en betalversion och kostar 28 kronor med det är det värt med tanke på att den fungerar väldigt bra. SEO Search Rankings är helt överlägsen alla andra appar jag provat och den är värd de 28 kronor som den kostar att ladda ner. Tipset är helt enkelt att ladda ner SEO Search Rankings redan från början och inte göra som jag och spendera alldeles för många timmar på att testa buggiga SEO-appar. Jag ställde även frågan på Twitter och många svarade och rekommenderade även SEO Search Rankings. En bra app helt enkelt.

Så här ser appen ut in action

Klicka för att se större bild.

Nu väntar vi bara på att Gserp ska släppa en app till deras tjänst. Den skulle jag kunna betala 50kr för.

Intervju om sökmotoroptimering på SEO Experts

Markus Jalmerot som driver SEO specialist i England har skapat en ny sida späckad med SEO-godis. Den nya sidan ligger på domänen seoexperts.co.uk. Här har Markus intervjuat ett gäng SEOs bland annat även Tomas Axelsson från Getupdated.

SEO Experts
SEO Experts

Markus Jalmerot lärde jag känna när jag jobbade på Getupdated med SEO. Det var faktiskt så att det var han som rekryterade mig efter att vi haft kontakt fram och tillbaka på olika forum bland annat SEO-forum.se som var nystartat på den tiden. Ett förslag till SEO-Experts är även att intervjua Jim Westergren som är grundaren till SEO-forum.se.

Intervjun med mig hittar ni här. Sidan är på engelska. Just nu i skrivande stund finns det tre intervjuer uppe, James Welch, Tomas Axelsson och den med mig.

Önskar Markus lycka till med den nya sidan och hoppas på att se fler intressant intervjuer om sökmotoroptimering publicerade. Hittar någon av er läsare andra SEO-intervjuer så får ni gärna tipsa i kommentarerna till detta inlägg.

Ny SEO-tjänst / Nylansering av Svensk SEO

För ett par dagar sedan så lanserade jag tillsammans med Joel och Anton min nya webbshopp Svensk SEO. Det är en ny typ av tjänst som är väldigt annorlunda det vi tidigare sett på svenska marknaden när det gäller sökordsoptimering och Google-annonsering.

Svensk SEO

Det finns flera unika grejer med själva produkten och här tänkte jag ta upp ett gäng.

  • Ett transparent pris – Du vet vad det kostar och kan jämföra priser själv. Jag vill gärna att du provar att jämföra för då kommer du se att mina priser är till fördel för mina kunder.
  • Låg kom igång kostnad – Det finns många som vill in i SEM sfären men vet inte riktigt vad de ska börja. Då är detta paketet perfekt. Kunder betalar en väldigt låg kostnad för att kickstarta sin Internetmarknadsföring.
  • En konkret produkt – Hur ofta när du surfar runt på SEO-sajter kan du då avgöra direkt vad du får om du skulle köpa? Händer inte så ofta eller hur?  Med Svensk SEO kan du få det.
  • Kortbetalning – Tack vare att man snabbt och smidigt kan betala med kort via Certitrade så kommer man även snabbare igång med sin Internetmarknadsföring. Att man får 500 kronor i rabatt om man handlar med kort i Svensk SEO butiken är en till anledning till varför kortbetalning är bra för kunden.

Webbshoppen är byggd i WordPress som grund. Om ni känner till muminmuggar.se så kanske ni känner igen designen? Det beror på att ägarna till den (Joel och Anton) hjälpte mig att komma igång med min shop och lånade element av sin Mumindesign.  Jag kan rekommendera Joel och Anton till den som vill ha hjälp med att bygga en webbshop i WordPress. De är duktiga, så tack grabbar! :)

Gå in på www.svenskseo.se om ni vill läsa mer. Länka gärna hit till denna bloggpost eller till webbhoppen om ni tycker att detta är intressant.

Tack alla ni som kikat på tjänsten i förhand, hjälpt och kommit med förslag och synpunkter på den: Nikke, Simon, Marcus, Jonny, Andreas, Christian med flera. Vill ni kommentera angående denna tjänst så gör gärna det genom att snickra ihop en bloggpost eller att kommentera direkt här i detta inlägg. Alla inlänkar jag får till shoppen eller denna bloggpost är jag ytterst tacksam för.

Google-bomb

Christian Rudolf skrev en bra artikel nyligen om en Google bomb. Det är ett gammalt klassiskt fenomen som sätter sig på tapeten då och då i samband med att någon skapat en Google-bomb som fått uppmärksamhet.

Vad är en Google bomb?

En Google-bomb går ut på att man får en sida som man själv inte styr över att ranka på ett visst nyckelord eller kanske även en fras. Tricket är att först hitta nyckelordet eller frasen på sidan du skall Google-bomba.

Man skapar enkelt en Google-bomb genom att länka till en utvald sida med en specifik ankartext på länken. Ankartexten skall vara samma ord eller fras som du vill att sidan skall ranka högt på.

Skillnaden på en Google bomb och vanligt länkarbete är att när det gäller en Google-Bomb så är inte alltid den utvalda sidans ägare medveten om att en ny typ av ranking erhållits. Ett klassiskt exempel är när en sökning på ”Miserable Failure” via Google.com visade George Bushs profilsida som resultat nummer ett.

En skön Google-bomb

Kanske inte en bomb, en roundkick-attack snarare. Här är en typ av bomb som jag personligen tycker är väldigt underhållande. Exemplet nedan med Chuck Norris är ju inte i sin rätta definition en ”äkta” Google Bomb men förtjänar helt klart att visas upp :) Prova själv att söka på Find Chuck Norris och klicka sedan på ”Jag har tur”.

Chuck Norris
Chuck Norris – Klicka för större bild

Har ni som läser några bra exempel på Google-bomber och liknande så posta gärna en kommentar.

Hur du optimerar dina Google Feedburner-flöden för sökordsoptimering

Jag höll på att importera mitt Google feedburner flöde från denna blogg till mitt Twitter-konto då jag la märke till en störande grej. Alla länkar i flödet pekar på riktigt crappiga url´s.

Här är ett exempel:

http://www./domain-renewal-group/?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A

+westberg+%28Marcus+Westberg%29&utm_content=Twitter

Den URL ni ser över ser nästan ut som ett skämt, typ som Sveriges Radio´s skämt :) SR hade en URL-förlängare tidigare.

Jag vet inte om det är inställt så här by default, men jag har sett många som kör denna stil. Problemet med detta är att besökarna landar på en l å n g URL vilket gör att de drar sig från att länka till sidan. Helt enkelt för att rätt URL inte finns tillgänglig. En annan grej som också spelar in är att när ditt flöde redirectas till fel URL så tappar man en del länkkraft. Länkar som kommer från andra bloggar som exempelvis visar dina senaste bloggposter i ett flöde. Kollar man på populära bloggar så ser man ofta att de kan få 20-40 automatiska inlänkar för varje ny bloggpost de skriver. Det vore ju synd om all den länkjuicen går till spillo.

Lösningen

Såklart man kan lösa det här. Nackdelen är att man stänger av viss statistik. Man kan fråga sig om det är värt att göra det mer besvärligt för besökarna bara för att man själv får en lite bättre överblick.

Så här ändrar du inställningarna så du får korta URL´s direkt till dina bloggposter:

  1. Logga in på Feedburner med ditt Google-konto
  2. Klicka på det flöde/feed du vill redigera.
  3. Klicka på ”Configure Stats” (längst ner i vänster sidebar-menyn)
  4. Se till att bocka av ”Item link clicks” och spara sen
  5. Klart
Feedburner
Feedburner – unchecká ”Item Link clicks”

Nu ska du har fina URL´s till allmän beskådning :) Den långa länken som jag visade i början av blogginlägget ser nu ut som en vanlig kort URL som den här:

http://www./domain-renewal-group/

Searchmeet

I helgen var jag på searchmeet på Grev turegatan och lyssnade på talare och träffade en hel del folk som håller på med eller är intresserade av sök.

Searchmeet känns egentligen som en SEO-forum träff fast med nytt ballt namn. De klassiska SEO-forumträffarna blir bara större och större varje år. Denna gång läste jag att platserna vart fullbokade på bara några timmar. Inte så konstigt om man får gratis mat och chans att dega i de sköna blåa fåtöljerna under presentationerna :)

Det som var nytt denna gång var att Simon, Per och Johan (som arrangerade) hade bjudit in lite internationella talare. En kul grej som gjorde det hela lite annorlunda.

Det hela var mycket lyckat och det är bara att gratulera arrangörerna till ett lyckat event. Det kan vara värt att checka in detta event nästa år igen speciellt för dig som inte vart på ett so far.

Talarna på konferensen var Gary Beal, Cristoph C. Cemper och Jesper Åström.

Så här såg programmet ut:

Program, Lördag 28 nov

13.30 Förmingel & registering

14.00 Gary Beal, Managing Director, Vanguard SEO

14.40 Kaffe

15.00  dinwebb.nu berättar hur företaget ser på sök och varför de sponsrar evenemanget

15.20 Bo Tidelius, copywriter, partner Fältman & Malmén. Interaktiv presentation

16:10 Kaffe

16.30 Jesper Åström,  Social Media Conversion Expert

17.10  Kaffe

17.30 Cristoph C. Cemper, Managing Director, Cemper.com

18.20 Middag & öl/vin mingel-  (Våra sponsorer dinwebb.nu står för middagen,  Dryck finns att köpa i baren. OBS, De tar ej kort)

20.00 “After Conference” på Undici

Dessutom bjöd en snubbe som heter Bo Tidelius oss på en uppgift mitt i allt. Vi fick i uppgift att köra lite fri brainstorming när det gäller marknadsföring för Ahlgrens bilar och hur det skulle gå till. Vi delades in i grupper och alla grupper fick sen skicka upp en representant som presenterade gruppens tänkande.

Efter konferensen så vart det mingel och party på Undici som ligger dörren bredvid.

Det var kul att få ett ansikte på flertalet personer man på något sätt kommit i kontakt med eller följt på nätet men inte träffat innan.

Några intressanta personer jag hann prata med var Karsten på Contentor, Carl Gustav på Be Better Online, Susanne på recepten med flera..

Sedan så var det såklart massvis av trevliga branschmänniskor som jag redan lärt känna lite sen förut som Anton, Nikke, Andreas Bard, Anders Granström o.s.v.

Jag kan verkligen rekommendera att gå på en sån här träff om ni inte gjort det förut.

Andra nyheter

Funderar på att starta aktiebolag. Men.. väntar tills nästa år isåfall eftersom beloppet sänks från 100.000 till 50.000. Kan vara värt väntan.

Jalmerot har äntligen fixat en Twitter sida och börjat röka cigarr :) Kolla även hans nya sida Valuta mäklare om du gillar Forex trading grejer. Personligen föredrar jag istället aktiehandel med hög risk och tighta stoplossar :)

Vill även passa på att tacka Herr Husman för hans kommentar och råd till mig på sin sida Nyhetsbloggen.

Det får vara nog för denna gång, på återseende mina vänner.

Linda Skugge om SEO + mina reflektioner

Har ni läst tidningarna på senare tid? Det är ju helt otroligt att folk faktiskt nu upptäck området SEO i Sverige. SEO är alltså en engelsk akronym för Search Engine Optimization. Det handlar inte om att optimera en sökmotor om ni inte redan förstod det. Det handlar om att optimera sin egen webbsida snarare. I Sverige används inte bara uttrycket SEO utan även ord som sökoptimering, sökmotoroptimering, sökordsoptimering etc.

Linda Skugge skriver en artikel på SVD som helt klart är läsvärd: Är du optimerad lille vän?

Denna artikel vart även tryckt och kom med i söndagens SVD 2008-10-12.

Linda skriver också ett litet stycke om min kompis Jim som numera bor i Bolivia. Det hade varit intressant om Linda Skugge hade skrivit hur hon hittade Jim, det hade visat lite aktuella tankebanor till läsarna som de kunnat relatera till.

Det finns också en annan anledning varför jag skriver nu. Det är nämligen så att en stor debatt har blossat upp både här och där om vad s.k etisk SEO egentligen är. Det finns trådar på alla möjliga kanaler om detta. Folk väljer dock andra ord än etisk ofta. Diskussionen kan ibland heta: Seriös SEO, White hat SEO, riktig SEO eller whatever. Jag tror ändå alla menar samma sak. Det vi letar efter är ett sätt att mäta hur man gör seriös SEO. Det vi letar efter är ett sätt att visa för kunder vad de får. Ett slags gemensamt språk som accepteras av alla i branschen.

Låt mig saxa en bit av inledningen på Linda Skugge´s artikel:

Det kommer i år att spenderas 411 miljoner euro på sökordsoptimering, SEO, i Norden, vilket är en ökning från 2007 med 27 procent. 2012 kommer siffran vara uppe i 703 miljoner euro, enligt JupiterResearch.

Med andra ord så kommer nu folk vakna upp till att det finns något som heter SEO och som gör att man på konstgjord väg kan få sin sida att ranka högre än sina konkurrenter. Det här pajar ju hela Google´s grundidé som är att presentera de mest relevanta sökresultaten. Eller rättare sagt det pajar det som Google utsäger sig vilja skapa.

Hur menar jag att man pajar? Jo att sökresultaten från Google enbart fylls från de företag som köpt sig till en plats i Google samt en hel del optimerade sidor som bara vill sälja på folk produkter.

Men vänta nu… Vems fel är det här? Är det Google´s fel eftersom de skapar ett system som ser ut att inte riktigt funka. Är det optimerarnas fel eftersom de hämtar sin inkomst från Google och lever som parasiter på sökmotorn?

Google har skapat ett system som de använder myror till som redan befinner sig i ett annat fungerande system. Vilka är myrorna? Jo det är vi, alla som surfar och bygger webbplatser, bloggar etc.

Ta en riktig myrstack som exempel. Alla myrorna vet vad de ska göra. De vet hur, var, när och varför de gör som de gör. Det finns en koppling mellan myrorna och deras stack i helhet. Myrorna vet och har därför inga problem med att ta rätt beslut.

Problemet i Google´s myrstack är att de har tvåhuvade myror. Google måste lära sig hur myror fungerar. Kan de inte förstå myrorna så får de heller inte tillåtelse att bygga en myrstack av myrorna.

Det är symboliskt såklart. Google vet inte vad dom vill. Vi får iaf inte reda på det. Vi får heller inte veta hur det ska gå till. Det kommer bli mycket svårt att bygga klart denna myrstack om myrorna inte vet vad de ska göra. Hur ska en myra kunna hjälpa till om det visar sig att Google är en stort fartyg som saknar en riktig kapten. Abandon ship eller sink with it? Det kommer hända om inte kaptenen kommer ombord.

Kapten

Deal with it Google, skapar man en sökmotor som sakta blir sämre och sämre så skyller man inte på myrorna. Som jag sa innan så verkar det saknas en kapten. Kaptenen ska kolla och dubbelkolla allt innan avfärd och även veta vilka han har i sin besättning. Kan Captain Google ha missat något på denna jungfruresa? Var det något oväntat som dök upp efter att skeppet lämnade hamnen?

Google är fortfarande den absolut bästa sökmotorn enligt min personliga åsikt men om vi ska undvika isberget så är det nog dags att flyga in kaptenen innan det är för sent. Mao, lite action och sluta upp med den här dubbelmoralen som pryder skeppets lekfulla flagga. Vi lurar bara oss själva när vi nynnar på denna melodi. Att Google har en del pirater vet vi sen tidigare.

Vi som har jobbat med optimering en tid har sett hur det hela utvecklat sig sedan starten för några år sedan. Det var faktiskt enbart ett par år sedan som det hela kickade igång i Sverige på riktigt.


Dubbelmoral

Tänk efter nu lille vän (skriver man som Skugge kanske det fungerar) Vad är SEO?

Jo SEO är ett sätt att manipulera människor om ni inte ännu fattat det. Det kallas marknadsföring som också är en form av manipulering. Så här går marknadsföring till ibland och i exemplet nedan så tar vi ett väldigt tydligt exempel som är lätt att förstå:

1: köp produkten Aqua Streamer deluxe från Acme.

2: Nej, inte sånt skit.

1: Aqua Streamer deluxe från Acme fick en utmärkelse i en tidning.

2: och!? jag bryr mig inte.

1: Aqua Streamer deluxe från Acme är en underbar produkt och många svenskar älskar den.

2: Men dra! ingen vill ha din jäkla Aqua streamer.

1: Aqua streamer från Acme rekommenderas av auktorativt folk i vita rockar i laboratorier som vet vad som är bra för dig.

2: suck…

1: En av dina vänner har en Aqua streamer deluxe från Acme. Fler och fler skaffar den.

2: Jaha, vad kostar denna skit då?

1: Bara 3000 kronor.

2: Glöm!

1: Köper du den inom 10 dagar får du den för 1700 kronor. Vi har en kampanj inom ditt område just nu.

2: Okej! jag köper den!

Det där är basic säljsnack. Så kan det se ut i vilken bransch som helst. Vi uppmuntras varje dag att köpa alla möjliga produkter och tjänster. Har man varit med ett tag börjar man se mellan raderna och inser att det handlar inte bara om att få ut sin produkt, det handlar om att få folk att köpa den. Det är mer komplicerat än vad man först tror. Det handlar om att kunna kontrollera folk. Men till vilken nytta?

Nedan kommer en lista på exempel en skicklig marknadsförare måste utnyttja för att kunna rulla med de stora pojkarna. Jag listar upp de s.k negativa aspekterna som ibland används för att påverka.

  • Sex – Du har väl aldrig sett reklam anspela på sex eller?
  • Skuld – Få folk att känna sig mindre värda om de inte köper din produkt/tjänst
  • Stress/Press – Erbjudandet gäller bara en kort tidsperiod…
  • Identifikation – Kan den du ska sälja till identifiera sig på något sätt till produkten.
  • Ren Lögn – köper du denna produkt så går du ner i vikt…

Viktigt att nämna är att det här är sådant man inte ser ofta hos små players i Sverige. Det här är mest saker jag observerat genom att se över reklamkampanjer för större företag. Ju högre upp man kommer desto större sannolikhet är att man börjar se fulknepen. Mycket sätter sig i din hjärna och du inser inte hur det påverkar dig. Subliminal marknadsföring är stort och det handlar i många fall om att kombinera exempel sex och våld dolt i meningsuppbyggnader samt bilder och allt annat de kommer på.

Kunder som köper SEO måste förstå att det handlar om manipulering. Lämna drömvärlden. Jag vet, det kan göra lite ont. Samtliga SEO-aktörer i Sverige som jag analyserat inklusive mig själv har någon gång brutit mot Google´s riktlinjer. Oj vad hemskt då… Varje gång ni lägger en länk i syfte att arrangera om Google´s resultatslista så bryter ni mot Google´s riktlinjer. Vet ni det? Det är inte bara optimerare som bryter mot riktlinjerna utan i stort sett alla som jobbar aktivit med sina webbplatser. Allt från nyblivna modebloggerskor till etablerade företag.

Detta står klart och tydligt i Google´s riktlinjer, se citat från Google nedan:

Don’t participate in link schemes designed to increase your site’s ranking or PageRank. In particular, avoid links to web spammers or ”bad neighborhoods” on the web, as your own ranking may be affected adversely by those links.

Detta gör att Google hamnar i en guldsits när det gäller contentfiltering. Hur menar jag nu? är detta inte dåligt? För dig är det dåligt men för Google är det underbart. Detta gör att Google kan i stort sett plocka bort vem som helst från nätet när som helst och komma undan med det hur enkelt som helst. De vet att folk kommer skylla på varandra och kalla varandra för fuskare. De utnyttjar myrornas två huvuden om man säger så…

Detta gjorde livet mycket enklare för Google när det gäller cencur av webbplatser. Som erfaren kan man hitta fel på vilken webbplats som helst och därmed steka den. Det viktiga är också att Google smidigt ska kunna plocka bort webbplatser som exempelvis regeringar pekar på att de ska ta bort. Vi ser inte att detta händer eftersom: Vi använder ju Google för att söka. Det är inte bra alls att vi inte har kontroll på när webbplatser blir bortplockade p.g.a politiska anledningar (jag snackar alltså inte reklambloggar och kataloger nu). Jag får ta tillfället i akt och passa på att Google också nu censurerar stora delar av Internet i Kina. Google skyller på att det är Kina´s regering som ville det, samma sak som att en soldat skyller på sitt befäl när han får frågan varför dödade du civila. Alla som är med i matchen förstår ju att på det här sättet bygger man ingen myrstack.

När det gäller lagen, så är manipulation av sökmotorer inte olagligt. Däremot så finns det en liten skara optimerare som bryter mot lagen genom att hacka sig in på andras sidor och lägger dolda länkar här och där. Denna lilla grupp är dock väldigt liten bör jag säga men när de väl slår till mot en så är det inte så roligt. Allt som inte är olagligt kommer folk försöka tjäna pengar på. Garanterat! Detta visste Google´s kapten och det ska bli intressant att se vilket kort han har i rockärmen.

Optimerarna då? är inte dom skyldiga? alla spammers som finns därute.

Visste ni att 1+1=2 men om en annan person gör denna enkla ekvation kan det se ut så här: 1+1=11

Medvetet har Google skapat allt detta. (min personliga åsikt) Tror ni verkligen att de som sitter högt upp på Google är ointelligenta? Nej de vet. Och de visste innan också. Sluta lura er själva och tro att Google är en slags gemensam lekplats. Vi använder det som en lekplats, men det är inte så Google ser det. Sanningen är att det är ett pressat vinstdrivande företag.  Som sagt så får vi nu bara vänta och se vad för slags kort i rockärmen den här kaptenen egentligen har. Som vanligt finns det ett samband i allt. Även när det gäller Google. Jag hoppas på att kaptenen vänder skeppet i rätt riktning.

Det har gjorts försök till branschorganisationer inom SEO som ska fungera som typ auktoriteter men det jag sett hittils är jag faktiskt inte något som egentligen hjälper kunden i slutändan. Allt som händer är att priset för kundens tjänst trissas upp eftersom SEO-företaget måste betala avgifter. suck…

Se SEO-branschen som vilken typ av hantverkarbransch som helst. Om du anställer en målare för tapetsering så måste du ju berätta vilka tapeter du vill ha, eller hur? Du måste förklara vilka rum som skall tapetseras. Du måste påpeka om det skall vara olika tapeter i köket och i vardagsrummet. Om du bara ringer målaren och säger: kom hit och fixa så kommer slutresultatet inte bli det du fantiserat om. Med andra ord så måste du veta vad du vill, annars blir det soppa av alltihoppa eller tapeter med rosa elefanter på :) Om det är det du vill ha så är det också det du kommer få.

Guldfisk

Relaterat:

Linda Skugge´s hemsida: lindaskugge.se

SEO: Simon, Nikke, Jim och the Bard man

Det har hänt lite på SEO-fronten.

Simon Sundén har tillsammans med sin affärspartner Erik nu dragit igång Iconvert som lägger fokus på Internetmarknadsföring och Webbanalys som sina starka kort. Jag som trodde det skulle vara Per istället för Eric så där hade jag fel. Simon Sundén är nog den som har mest information om det hela så gå in och läs mer på hans blogg om ni är intresserade. Jag önskar Simon och Erik ett stort lycka till och ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig.

Nikke Lindqvist har slutat på Agent Interactive nyligen och jobbar som fristående konsult nuförtiden. Med andra ord så kommer Agent Interactive få mindre publicitet i bloggosfären etc nu när Nikke är borta. Min gissning är att Agent Interactive kommer satsa mindre på SEO annars hade de nog köpt Nikke tillbaka. Nikke vart Google-bombad nyligen också och jag börjar också misstänka lite ugglor i mossen eftersom denna sida (min blogg) nu rankar topp-10 på SEO. Lite märkligt eftersom jag inte på ca 1 år lagt tid på att skapa inlänkar eller liknande. Det kan dock också bero på att jag fått ett gäng bra inlänkar till min artikel: SEO för WordPress där akronymen SEO ofta förekommer i inlänkarnas ankar text. Hursomhelst så har Google-bombningen av Nikke enbart bidragit till positiva effekter för herr Lindqvist eftersom han har så pass stor läsarkrets vilket bidragit till en hel del starka inlänkar.

Jim har dragit igång SEO-proffs.sesom är en sida som listar svenska SEO-aktörer stora som små. Så här ser min profil ut för närvarande på SEO-proffs.se. Just nu finns ett 20-tal listade men det kommer säkerligen byggas på efter tiden. Tanken med det är väl att Jim som äger forumet SEO-forum.se ska få fler guider etc skrivna på SEO-forum som SEO-proffsen senare kan länka till på sin profilsida för att visa att de är aktiva eller något i den stilen. Lycka till med sidan Jim :)

Idag så var jag även och kikade på en lokal tillsammans med min branschkollega Andreas Bard. Just denna fanns på centrala Kungsholmen vid Västermalmsgallerian. Ser lovande ut men det är dock en del att fixa om vi (4-5 pers) ska sitta där.

Extratips: För er som inte följer dan.se som handlar om exempelvis Postens aktiviteter eller UPS policy så rekommenderar jag er att göra det. Mycket underhållande läsning. :)

Google ger dig numera sökvolym i siffror

Alla vi som använder Google Adwords Keyword Tool för att jämföra popularitet på sökord har nu någonting extra att gädja oss åt. Från och med idag verkar det som så finns nu även statistik i siffror i Google Adwords sökordshjälpmedel. Det här är veckans SEO-nyhet! Kanske månadens också.

Det här är riktigt efterlängtat och Google visar än en gång att de verkligen erbjuder bra tjänster. Tidigare har man bara kunnat se ungefärlig sökvolym i en liten mätare som egentligen inte gav så exakt information. Nu är det verkligen enklare att mäta :)

Tack till Mr Sundén för tipset: I Love Google.

Underbart vertyg

BTWROFL: om du undrar vad Travelpartner, tomtar och billiga resor har gemensamt så kan du få svaret på Dan Nilsson´s blogg.

Release för bolaget Westpeak

Nu i dagarna så har ett av projekten som jag är delaktig i lanserats. Det har tagit lite tid men nu så har alla personer inblandade synkat och det är dags att gå ut live med sidorna. Huvudsidan som sammanfattar alla tjänster hittar ni på westpeak punkt se.

Westpeak - Mattias, Jim, Niclas och Marcus

Vad är Westpeak? Det är namnet på bolaget som jag är delägare i och som levererar Internetmarknadsföringstjänster till företagare. Bolaget består av flera olika sidor och den sida som jag sköter om är onpage som specialiserar sig på WordPress-installationer.

Vilka är gänget Westpeak?

Westpeak-gänget består av en blandning av personer som har mycket vana när det gäller marknadsföring på Internet. Redan nu så har vi även blandat in en hel del andra svenska proffs när det gäller specifika områden på Internet och det lär komma fler. Här kommer en lista på nyckelpersonerna i Westpeak förutom mig då som ni redan känner :) :

  • Mattias Nyberg – Mattias är verkligen kärnan i Westpeak och är det tunga kortet när det gäller försäljningen av våra tjänster.
  • Jim Westergren – En profil inom sökmotoroptimering som alla svenska internetmarknadsförare redan känner till. Jim är en av pionjärerna i Sverige när det gäller sökmotoroptimering och han var även min mentor när jag startade för ett par år sedan. Jim har dessutom nyligen gift sig också! Grattis igen Jim! Herr Westergren driver även Sveriges mest besökta SEO-forum.
  • Niclas Strindell – Joomla är nyckelordet när det gäller Niclas. Med mycket erfarenhet av publiceringsverktyget Joomla så är detta optimalt för en tjänst som Westpeak´s Webfresh.

Besök gärna sidorna som jag länkat till i detta inlägg och läs mer om Westpeak.

Lyckad SEO-forum träff

Då har det återigen varit en lyckad SEO-forum tillställning. Denna gång var det precis som förra gången rätt fullproppat men tror nog att det var besöksrekord denna gång. Denna gång var platsen Antikskolan på Östermalm där cirka 60 pers träffades för att nätverka och lyssna på talare samt även faktiskt ha en vinprovning. Det var ett mycket lyckat event och det är bara att konstatera att intresset för SEO bara växer och växer.

Först ut var Nikke Lindqvist som talade om Agent Interactive´s resultatsbaserade marknadsföring och affiliateprogram.

Därefter så var det dags för min gamla kompis och arbetskollega Markus Jalmerot att tala om domäner och hur man kombinerar detta med SEO. Helt klart en intressant presentation som nybörjare kan ha stor nytta av. Nikke Lindqvist bambusade dessutom föredraget och det finns att se här: Markus J på Bambuser.

Det tredje och sista föredraget kom från en person som tills igår varit helt okänd för mig. Det var Christian Rudolf från Disruptive.nu som talade om affärsideér mm. Nikke har lyckats fånga även hans presentation på Bambuser och den finns att se här: Christian Rudolf på Bambuser. Christians föredrag var väldigt bra och han tog upp frågor och sånt som man själv gått och funderat på.

Sen var det vinprovning och det var Team Winemaster som höll i trådarna på den biten. Alla fick 2 glas var och fick smaka på riktigt goda viner samt höra lite historik om hur vinerna tillverkas.

Alla presentationer var väldigt bra och det blev en bra början på kvällen. Det bästa på hela träffen var dock allt mingel och att man fick träffa lite webbprofiler IRL.

På träffen så fick man chansen att träffa lite nya människor samt säga hej till den gamla vanliga skaran som man nu kan kalla för Jaiku-gänget. Senast in på Jaiku är Anders Granström som har sidan levlivet.nu. Välkommen till Jaiku :)
Sen fick jag äran att träffa kolgrillsmannen Niklas (Webpal) som nyligen lanserat en webbshop för grillar. Simon och Niklas hade en väldigt intressant pratstund om vilken domänändelse det ska vara på webbshoppen. Jag tror det slutade med att det blir kolgrill.se istället för kolgrill.com. Så nu får du göra en 301 webpal :)

Sen fanns det en hel drös med andra intressanta personer som jag fick chansen att snacka lite med b.l.a Jonas, Bard, Elias (Google Kai), Daniel Ford (vad har du för URL?), Ivan, Niclas Strindell, David, samt en hel del andra trevliga webbnissar.

Det enda som saknades var Anton J :) annars var det en komplett SEO-kväll.

Stort tack till fixarna som styrde upp träffen vilka var Simon och Per, Team Winemaster som anordnade vinprovning samt till Karriärguiden som sponsrade hela kalaset.

Om ni undrar varför jag, Jim, Mattias och Niclas sprang runt i röda tröjor ett tag så finns det en helt naturlig anledning :) Vi skriver om det inom kort.

Jag har försökt samla upp de som skrivit om SEO-träffen på sina bloggar här under där ni kan läsa mer om vad andra säger:

Uppdaterat! Nu i efterhand ser man alla sköna länkbeten som kommer in. Ett av de roligaste är Andreas tidningskupp. Dock så tycker jag att 25 kr är lite väl billigt för en sådan kvalitetstidning.

Sempo, Twingly, TS, skatteplanering 2.0, schyssta pjuck och sökmotoroptimering

SEO-Forum träff i Stockholm.

I onsdags (2007-12-05) så utspelade sig den tredje SEO-träffen där medlemmar från SEO-forum.se kom från landets alla hörn. Runt 40 personer var det ungefär som deltog.

Platsen var Sprout Park på Rådmansgatan i Stockholm.
Sprout

Simon Sundén var mannen som lyckades organisera upp allting denna gång tack vare att Online Services (där Simon jobbar) sponsrade kalaset.

Skorna är lite av Simon´s Trademark.
Simons Skor

Det var organiserat så att branschfolk höll i presentationer de första timmarna. Därefter så var det diskussionsgrupper och mingel resten av kvällen. Det var intressant att både TS och Sempo var där för att berätta lite mer om vad det egentligen är dom gör. Frågan är om man nu blivit klokare?
Kortfattat om TS så kan man säga att det är en branschorganisation som reviderar bolag som b.l.a säljer sökordsmarknadsföring.
Det har varit lite debatt om denna TS revidering mellan SEO-folk och bloggare om huruvida det egentligen fungerar. Tanken var att vi skulle få reda på det när Charlotte från TS svarade på frågor.

Detta är saxat från TS sida om sökordsmarknadsföring:

Revisionen innebär bland annat kontroll och redovisning av bl.a:

    Kundpolicy
    Trafikstatistik
    Transparens av inköpspriser (sponsrade länkar)
    Arbetsmetoder (cloaking, länkfarmar etc.)

Nu verkar det som att alla är överens om att TS inte kan hålla full koll på arbetsmetoder etc. Detta är för att metoderna i SEO-branschen till exempel ändras väldigt frekvent. Cloaking som exempel är det väl inte ens någon som pysslar med längre… Det var mycket vanligare förr i tiden. TS är beroende av en så neutral revidering som bara möjligt går. TS hade för övrigt ett frukostseminarium tidigare som kanske kan vara intressant för dig som vill göra en djupdykning. Själv så tänker jag inte djupdyka ang TS :) Jag har ju ett litet företag bara.

Anton om Twingly

En av mina SEO-buddies Anton Johansson hade en kort presentation om Twingly och allt vad det innebär. Jag skrev tidigare ett inlägg om Twingly här på bloggen när det var nytt. Sedan dess har Twingly verkligen exploderat i popularitet. Se listan här på deras kunder. Ett extra + i kanten får också Anton för att han körde en liten etik och moral lektion ang SEO i samband med sin presentation.
Missa inte heller Anton´s summering på SEO-Forum träffen på bloggen superanton.se.

Fr.v Anton Johansson, MR X och Per (Webmoney)
Grabbarna grus

Sempo Sara
Sara från Sempo var också där en sväng och berättade att man får betala dyrt för länkar från deras hemsida ;) Hehe! Det var lite allmän information om Sempo som organisation och om vad dom gör.

Alla optimerare samlade
Denna gång så var det faktiskt folk från alla stora SEO-bolag där. När jag säger de stora så menar jag alltså GetUp, Jajja, SEO Logik, IProspect i stort sett. Det var kul att snacka lite med b.l.a Tobias G från SEO Logik och Samuel Sylvander från Jajja m.m.

Det var det, tack för den här träffen :) Jag avslutar med lite bilder på folk som man träffade. Nu har man ju läst de flestas bloggar men det är kul att veta att det faktiskt finns personer bakom alla sajter man surfar på :)

Jim Westergren och Hjalmar
Jim och Hjalmar

Grabbarna från GetUp
Grabbarna från GetUp

Dan och Hjalmar(linslus)
Dan och Hjalmar

Rickard förklarar att det krävs noggrann planering för att lyckas med skatteplanering 2.0.
Skatteplanering 2.0

Nytt på sökmotoroptimeringsfronten

Mycket pågår som vanligt när det gäller sökmotoroptimering men här är några grejer värda att nämna.

1. I höst/vinter kommer jag starta en SEO-tjänst inriktad för främst små och medelstora företag.
Mycket ska planeras och justeras men det kommer bli SEO med en modern approach och inte enbart det klassiska ON/OFF page stuket. Flera personer är inblandade och jag kommer självklart hojta till när det börjar närma sig. (Tips mottages gärna på hur du vill se en SEO-tjänst utformad)

2. Internet marketing conference (IMC) kommer hållas November (29-30) i Finlandshuset (Stockholm)
Jag missade den förra året så kommer ta en sväng denna gång.

3. Hänger ni på Facebook så kan ni joina gruppen Sökbarhet som startades av Herr Lindqvist. Sök bara på ”sökbarhet” eller t.o.m även sökmotoroptimering så hittar ni den. Så bra optimerad är den ;)

4. Jim Westergren lägger ned den engelska delen av sin SEO verksamhet (för nya kunder) och säljer den till Epiphany Solutions för $157,700 USD. Det är närmare en miljon kronor och jag kan bara gratulera både Jim och Epiphany Solutions för att ha gjort en bra deal :)

5. Nyligen så var det premiär för tjänsten Blogvertiser. Du kan som bloggare nu få tillfället att skriva artiklar/bloggposter mot betalning i din blogg. Priset bestämmer du själv så var inte blyg ;). För dig som vill synas lite extra så kan du betala för att synas på en specifik blogg. Du betalar pengar och bloggaren skriver en artikel om ditt företag t.ex.
Helt klart en intressant grej!

Några snabba länktips:

Ta en titt på Google Sets. Ett mycket intressant verktyg där man knappar in sitt sökord varpå en lista med relaterade sökord kommer upp.

Viktiga faktorer när det gäller sökmotoroptimering – SEOmoz bjuder på en godbit

Ok! Ibland hittar man riktigt bra länkar och nu har jag hittat en ruggigt bra om du vill lära dig mer om sökmotoroptimering.

SEOmoz SEO-guide

Det finns ett flertal olika faktorer som spelar in när sökmotorerna bestämmer hur dem skall ranka sidor. SEOmoz bjuder just nu på en välgjord guide som behandlar i stort sett alla dem faktorer vi hittils har tänkt på. Dock så verkar det som dem håller tillbaka på det som jag skulle kalla för strategitänk när det gäller SEO. Men iaf så bör ni kolla in SEOmoz Search engine ranking factors. Den är framställd av 37 stycken rätt så kända personer inom sökmotoroptimering så det är rätt så intressant.
Är du nybörjare inom SEO sökmotoroptimering så skulle jag rekommendera dig att även läsa GetUpdated´s SEO blogg som vi på Eastpoint/GetUpdated har lyckats riktigt bra med. Sökmotoroptimering är ingen raketforskning men!!! det finns anledningar till varför vissa lyckas med sin SEO och varför vissa helt tappar. Mycket handlar förstås om tid och viljan att lära sig. Varje vecka ser jag eller hör talas om företag som struntar i sin sökmotoroptimering och internetmarknadsföring. Med lite rutin så kan man snabbt urskilja dem företag som har chans att lyckas på nätet och dem få som faktiskt internetmarknadsföring inte passar för. Det sorgliga är att vissa företag är som gjorda för att vara synliga på Internet inte har den blekaste aning om sin egen potential. Skulle dem göra lite mer research så finns det i många fall miljonbelopp att tjäna in på Internetmarknadsföring. Inte konstigt att branschen har växt med 800% de senaste åren….
Jag tror att vi står inför en stor omväxling. Fler och fler kommer fatta intresse för IM (internetmarknadsföring) och i samband med det kommer hela branschen att förändras. Det kommer inte längre funka med traditionell annonsering utan företag kommer bli tvingade att annonsera på Internet p.g.a hårdare konkurrens. Dessutom är Internetannonsering i 7 fall av 10 mer relaterad än t.ex TV reklam så gärna mer sånt.

Matt Cutts blogg hackad?

Det är tydligen inte bara jag som blivit hackad utan nu även Matt Cutts också.
Matt Cutts är en av toppbloggarna inom sökmotoroptimering och eftersom att han är anställd på Google så läser nästan varenda sökmotoroptimerare hans blogg.

Om ni är snabba och går in på Matt Cutt´s SEO blogg ser ni nu detta:

MAtt Cutts hackad

Nu är frågan om detta bara är ett 1á april skämt och isåfall av vem? Kan det vara Matt Cutts själv kanske? Svaret får vi inom någon dag eller två, kanske tidigare….
Hursomhelst skulle det inte förvåna mig vare sig det är Matt Cutts eller någon annan som busar. Länken längst ner går till en viss Dark SEO team sida där det faktiskt snackas en del om just Matt Cutts. Det verkar dock som att den franskaktiga Dark SEO team sidan inte är så värst uppdaterad…
Går man in på någon av undersidorna så visar dem en 302 redirect till blog/index.html där Dark SEO team sidan nu ligger så dem/han har tänkt till lite iaf….

Redigerat, det var ett Aprilskämt.

Google Webmaster Central visar backlinks

Äntligen så har Google vaknat lite när det gäller länkbiten. Att se hur många inlänkar man har är inte alltid det lättaste om man bara använder sig av Google´s tjänster. Men nu har det kommit en uppdatering på Google Webmaster Central som underlättar för webmasters att se tillbakalänkar.

För oss som pysslar med sökmotoroptimering och annat relaterat är detta en rätt stor grej. För inte så länge sedan uppdaterades Yahoo med tjänsten Yahoo Badge. Nu är det Google´s tur att bjuda på ett verktyg för oss webmasters.

Google visar externa och interna inlänkar

För att matcha dem andra sökmotorerna har Google nu börjat erbjuda mer och mer information om ens sida. Google har länge varit känt för att inte vara en av toprpesurserna när det gäller att se tillbakalänkar till ens sida. Nu har Google tagit ytterligare ett steg i rätt riktning. För att börja logga då in på Google webmaster central. I menyn ser du att det nu finns en ny meny kallad links. Efter du klickar där kan du välja antingen internal links eller external links för att se mer information om dina inlänkar.

Läs mer på Webmaster Central Blog och Google blog.
Se även Matt Cutts blogg post om Google provides backlink tool for siteowners.

Enkel men smart uppdatering för att få bukt med Googlebomb problemet

För ett tag sen så uppdaterade Google sitt algo. Därmed kommer det nu bli svårare/omöjligt att utföra en så kallad Googlebomb.
Ok! Googlebomb/Googlebombing är alltså när man får upp en sida högt i sökmotorresultaten när den är totalt orelevant för sökordet. Historien om George Bush är numera historia. Tidigare var det så att om man gjorde en sökning på miserable failure så kom vita husets biografi om George Bush upp som sida nummer ett. Det var inte en slump utan ett flertal personer hade gått ihop och länkat till vita huset sidan med ankar texten miserable failure från ett stort antal webbplatser. Eftersom Google ser inkommande länkar från webbplatser som röster så röstade dem helt enkelt upp George Bush som nummer ett på den sökfrasen.
Det kan tänkas att Google också fått vissa påtryckningar att göra något åt problemet från vissa håll och kanter.

Det bra med denna uppdatering är att man slipper sådana här grejer som den med George Bush, men å andra sidan så är det många som förlorar på det också. Många bra webbplatser som rankar högt tack vare sin popularitet får numera koncentrera sig mer på att se över sin sin webbplats rent tekniskt istället för att lägga mer tid på att skapa bra innehåll för besökarna. Det är lite synd för att flertalet webbplatser är inte redo för detta. Men men….Detta kanske är en nödvändighet?

Läs mer om Googlebombs på Matt Cutts blogg: Algorithm to reduce Googlebomb impact
.

SEO nyheter från Eastpoint

På Eastpoint händer det just nu som vanligt väldigt mycket, 3 stycken nya har joinat SEO-teamet och vi har även startat en SEO-blogg där vi skriver om nyheter relaterat till sökmotoroptimering. Inte nog med det! nu har våra duktiga säljare dessutom börjat blogga!

Ted Forssblad

Först ut var Ted Forssblad som anslöt sig i samband med sin LIA period och Ted kommer finnas på plats på kontoret i Årsta ända fram tills den 17é Januari.
Ted Forssblad är verkligen med i matchen när det gäller SEO och har dessutom riktiga skillz när det gäller webbdesign och behärskar b.l.a css och liknande väldigt bra!
Ted´s roll på kontoret är viktig och han har redan kommit igång med sökmotoroptimeringen riktigt bra och det är verkligen synd att Ted endast stannar en så kort stund. Besök gärna Ted Forssblad´s blogg QMG där han skriver inlägg om nyheter på webben m.m.

Anton Johansson

Nästa gubbe är Anton Johansson också känd på Internet som Agaton och ingen som jobbar med webben har väl missat hans redan etablerade blogg Fyra nyanser av brunt som har ett stort antal hängivna fans. Anton´s roll inom sökmotoroptimeringen kommer att vara länkbygge och vi personalen i SEO-teamet på EP ser fram emot att jobba med Anton!
Läs mer om Anton´s jobb på Eastpoint i hans egen blogg.

Alexander Antonov

Senaste nyanställningen är Alexander som kommer jobba som SEO-tekniker med oss i Årsta. Alexander har en riktigt bra sida med konstnärlig inriktning och är du själv konstnär kan du med hjälp av swedishart ställa ut din egen konst. Sidan rankar dessutom som nr 2 i Google.se på ordet konst :) något som vi SEOáre självklart har kollat upp ;)
Jag kommer lära känna Alex mer inom kort och visa honom hur vi jobbar på Eastpoint nu när min kollega Markus Jalmerot åkt till SEO-mässa i Chicago tillsammans med Mattias och Luar från Eastpoint!

SEO-bloggen

Vi på Eastpoint har tillsammans börjat blogga och vi kommer skriva om mestadels sökmotoroptimering men också annat närbesläktat som t.e.x sponsrade länkar och liknande. Besök gärna våran nya SEO-blogg och bekanta dig med våra skribenter!
Vi har valt att göra bloggen som en öppen kanal för skribenter med olika specialiteter och skrivstilar för att få stor nyans på artiklarna. För er som är intresserade utav att läsa om sponsrade länkar m.m så kan jag meddela att Thommy Ottinger som sköter Adwords avdelningen på Eastpoint kommer skriva i bloggen och jag ser fram emot att läsa alla dessa inlägg. Thommy är även webbdesigner och har gjort designen till min nya svenska katalog som jag lanserar inom kort, ett smakprov på design kan ni få på Lufsenburg.se som är en sida som inriktar sig på Newfoundlandshundar och Fransk Bulldogg mestadels.

Ronny Dunberg

Som sagt har nu en hel del säljare fått upp ögonen för bloggandet och först ut var Ronny Dunberg som skriver mycket om webbrelaterade nyheter och redan så har Ronny skrivit en hel del intressanta inlägg.

Gustaf Tidholm

Nästa gubbe är Gustaf Tidholm
som också har en nystartad blogg på blogspot och jag önskar Gustaf lycka till med bloggandet :)

Luar Buso

Våran Vice President här på EP som också nyligen drog igång sin blogg Luar Buso där han skriver om nyheter inom sökordsmarknadsföring på engelska eftersom han från början kommer ifrån New York. Det är perfekt att ha en person som behärskar det engelska språket väldigt bra och vi på SEO-avdelningen har fått hjälp med att finslipa innehållet till våran uppkommande SEO-tävling som kommer bli den tävling som har de bästa priserna någonsin faktiskt!
Inom kort kommer jag här på bloggen släppa mer info om tävlingen och presentera priserna och tävlingsreglerna etc. Jag kan avslöja redan nu att det kommer bli en internationell sökmotoroptimeringstävling och vem som helst kan ställa upp :)

Wayne Knoesen
Wayne som arbetar mycket med banner annonsering har också precis börjat blogga på sin blogg Wayne in Sweden och där ser jag fram emot att läsa om allt som har med bannerannonsering att göra. Besök bloggen: Wayne Knoesen.

Eastpoint hunden
Det finns egentligen ett par till nyheter som jag skulle vilja skriva om men det här inlägget börjar bli lite för långt så ni får nöja er med en bild på Seven som är den officiella Eastpoint hunden ;)

Eastpoint hunden Seven

Sökmotoroptimering – Framtidsplaner

Nu är det dags att börja förbereda det som komma skall!
I höst (när värmen försvinner) så tänkte jag faktiskt börja dra igång 2 stycken av mina seriösaste sidor hittils…. Det kommer bli 2 stycken sidor som säljer SEO tjänster, en på svenska: Svensk SEO samt en på engelska Amerikansk SEO.

Att bara ha sidorna ute på nätet sen hjälper ju ingen så det gäller att man ligger i senare när det kommer till marknadsföring, sökmotoroptimering mm…. Men jag har gjort grund designen klar :) med hjälp av en amerikansk webbdesigner och jag är väldigt nöjd, det vart riktigt snyggt… Designen ligger just nu inte uppe p.g.a att jag vill visa enbart när det är helt klart….

Fruktansvärt många timmar kommer gå åt till att pyssla om dessa 2 SEO sidor, det är ju mycket som ska göras: bloggar som ska installeras, kataloger + statistik mm… för att inte tala om sökmotoroptimeringen av själva seo tjänst sidorna, det finns ett antal sökord som man bör ranka högt på och det som jag först kommer att tänka på är ordet som finns i titeln till denna sida som du läser nu nämligen nyckelordet: sökmotoroptimering

Jag kommer även samarbeta med några andra svenska + amerikanska sökmotoroptimerare för att försäkra mig om att ge ett bra slut resultat till kunden.

I den här bloggen så kommer jag antagligen posta mer om SEO företag och liknande…

Pagerank uppdatering

Nu har Google´s Pagerank uppdatering blivit genomförd.
Den här sidan fick Pagerank 5 vilket man måste säga är helt ok. Enligt mig så är PR 5 inte alls jättehögt, men däremot om man ska ha en stabil PR 6 så måste man jobba för det ordentligt….
Skillnaden mellan Pagerank 5 och 6 är enorm faktiskt.

Många andra nya svenska bloggar fick ett PR på mellan 4-5 och det verkar som genomsnittet verkligen ligger där för att så länge man byter länkar med varandra så jämnas det ut lagom rättvist åt alla i slutändan.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Man ska inte stirra sig blind på Pagerank värdet allt för mycket man ska se det som ett underhållande mätnings alternativ till alla andra verktyg mm.
En annan sak med Pagerank som väldigt många missuppfattar är att dom tror att Pagerank värdet visas i realtid, något som inte alls stämmer för att pagerank uppdateras ca 4 ggr per/år and that´s it.

En annan grej!
Om du köper/får en t.e.x Pr 8 länk precis innan pagerank uppdateringen så kommer den länken inte färga av sig på ditt eget pagerank värde p.g.a att Google bestämmer Toolbar PR värdet långt innan det börjar visas i din webbläsare. (För att se Pagerank, ladda ner Google toolbar)
Exakt hur lång tid kan du se om du kikar i arkivet för denna blogg t.e.x, genom att hitta brytpunkten mellan dom sidor som har PR och dom som inte har PR så ser du vilket datum ungefär det rör sig om.
Eftersom artiklarna i denna blogg är skrivet rätt tätt inpå varandra så får du en ganska bra mätstock.

Andra sidor om: Pagerank uppdateringen

Pagerank

Pagerank är ju Google´s patenterade mätnings verktyg av popularitet mellan olika webbplatser och det finns såklart en hel del verktyg att leka med när det gäller just Pagerank.

Det kommer hela tiden nya uppdateringar på alla möjliga pagerank verktyg och rent generellt så är faktiskt dom flesta så kallade Pagerank Prediction verktygen ganska dåliga. Speciellt i dagsläget eftersom förra pagerank uppdateringen var väldigt oförutsägbar… Jag fick t.e.x Pagerank 6 på en sida som egentligen borde fått pagerank 3-4 ??? Nåja vi får se vad som händer i nästa uppdatering då kanske det har stabiliserat sig.

Man bör ju inte stirra sig blind på Pagerank det är bara ett mått och återspeglar egentligen populariteten på dom sidor som länkar till dig i första hand… Så försök få inlänkar från gamla etablerade domäner dom har oftast ett högt pagerank värde vilket i sin tur gör att du också kommer få högre Pagerank efter ett tag.
Pagerank uppdateras sällan ca 4 gånger per år enbart så det är inget man bör hetsa upp sig för och känna sig tvingad över att ha ett högt pagerank värde. Det är nästan bättre att ha Pagerank 0 istället för Pagerank 1 el Pagerank 2, en sida som har Pagerank 0 förstår oftast folk att sidan är ny… har man däremot pagerank 1 eller 2 så tror man att sidan ej blivit uppdaterad och lite bortglömd.

När man börjar skaffa inlänkar till sidan så brukar den normalt hamna på en Pagerank 3-5 i början, det är också vad dom flesta aktiva sidor verkar ha… Ska man ta steget längre och försöka få upp sidan till Pagerank 6 eller kanske t.o.m pagerank 7 då krävs det att man vet vilka slags inlänkar man skaffar sig.
Har man ett stort antal länkar redan pekandes mot sin hemsida men ändå ett dåligt pr värde kan man faktiskt nuförtiden köpa länkar i syfte att pusha upp sin Pagerank.
Detta anses vara lite halv skumt fortfarande och ligger i gråzonen när det kommer till sökmotoroptimering.
Men att köpa en eller ett par stycken länkar tycker jag iaf är helt ok, det bästa är ju om man kan få två flugor i en smäll m.a.o om du köper en länk som du både får besökare ifrån och som höjer ditt PR värde ännu bättre är det om temat på sidan du har köpt länken ifrån är 100% relataterat till innehållet på den site som du får länken till.

Validering – Har det betydelse för hur högt man rankar i sökmotorerna

Har validering någon betydelse när det gäller sökmotoroptimering

Jag har precis validerat denna site och dess undersidor och har funderat på om nu validering har någon som helst betydelse ur sökmotoroptimerings perspektiv. Många förespråkar en strikt validering som en del av själva sökmotoroptimeringen, men varför är då validering viktigt för SEO?

Att ha en validerad webbplats till att börja med har ju uppenbarligen många fördelar, här är några av dom:

  • Enklare att underhålla, lättare för andra att förstå

Logiskt uppbyggd HTML kod gör det ju iaf lättare för andra att förstå, detta är nog rätt uppskattat om flera personer jobbar med samma kod…

  • Framtidssäkert

Eftersom framtida webbläsare och dess funktioner kommer anpassas av vad som redan finns ute idag så är det ett säkert kort att köra på strikt validering, så slipper man otrevliga överraskningar när väl det kommer något nytt. Detta är nog mest viktigt om man inte använder sig utav ett CMS och har ett stort antal sidor gjorda för hand.

  • Snabbare laddning av webbsajten

Webbläsarna läser igenom din kod snabbare och laddar naturligt sidan snabbare… men så extrem stor roll spelar det nog inte… beror iofs på hur mycket kod en sida har. Om sajten har extremt mycket kod så kan det nog vara en bra ide att validera.

  • Kompabilitet i flera olika webbläsare

Har man strikt validering av sin HTML så kan man vara säker på att koden fungerar för desto fler besökare… Dom flesta använder sig utav Mozilla Firefox eller Internet Explorer men på senare tid så har jag sett i mina statistik program att alla möjliga nya varianter på webbläsare finns ute…

  • Det som komma skall

Nuförtiden så behöver ju inte besökarna som kommer till din site nödvändigtvis ha en stationär dator, fler och fler surfar in med mobiltelefoner och liknande… Detta är ju inte så vanligt än, men vem vet hur det ser ut om 10 år.

Dom här punkterna är något av det mest vanliga man brukar få höra om man frågar varför skall man validera.
Anledningen till att väldigt många inte brukar bry sig om validering (b.l.a jag) är för att man tycker helt enkelt inte det behövs… man testar att ladda sidan i Internet Explorer och därefter i Mozilla Firefox och visar den sidan som man själv vill se den går man vidare…
Jag har ändrat lite uppfattning om just detta nu men jag är dock ännu inte helt övertygad. Jag tycker att om man har en seriös webbplats som man vill satsa på t.e.x om man har en företags sida eller en sida som man vill tjäna en stor del av sin inkomst på så bör man verkligen validera
Bäst av allt med detta är att det ger ett seriöst intryck uttåt, när andra som är intresserade är på din webbplats och ser över din kod så märker dom att du har varit flitig, detta märker ju såklart inte ”Dussin Svennson” och inte bryr dom sig om det heller men det är nog ändå viktigt att visa samtliga om man vill satsa på marknadsföring t.e.x.

Jag såg nu också i samband med att jag höll på med valideringen av min blogg att man kan validera .CSS filer… hehe! detta var typ nytt för mig men jag fick iag godkännt :)

Nu till det roliga

Fortfarande så har jag inte fått några bevis att 100% korrekt validerad kod har någon stor betydelse för sökmotoroptimeringen av din site.. vilket jag är mest intresserad utav.
Men jag letar efter något slags bevis för att det ska vara så ;) hehe man vill ju ha lite för sin utförda validerings ansträngning….
Detta är ju fallet i dagsläget om ett par år så kanske Google, MSN och Yahoo ändrat kraftigt på sina Algos det är bara att vänta och se vad som händer.
Om man har tillfälle att validera på ett enkelt sätt så är det ju klart man ska göra det, men om det är någon funktion som man vill ha på sin sida som gör att valideringen inte vill gå igenom så tycker jag ändå man ska ha det på sidan… Man ska ju göra sidan för besökarna inte för valideringens skull.
Det har pratats lite om det här på Seo forumet också, alla där har i stort sett samma uppfattning som jag… det har inte denna site om Validering där hävdar dom att en strikt validering har fördelar för sökmotorplaceringen.