Hur du optimerar dina Google Feedburner-flöden för sökordsoptimering

Jag höll på att importera mitt Google feedburner flöde från denna blogg till mitt Twitter-konto då jag la märke till en störande grej. Alla länkar i flödet pekar på riktigt crappiga url´s.

Här är ett exempel:

http://www./domain-renewal-group/?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A

+westberg+%28Marcus+Westberg%29&utm_content=Twitter

Den URL ni ser över ser nästan ut som ett skämt, typ som Sveriges Radio´s skämt :) SR hade en URL-förlängare tidigare.

Jag vet inte om det är inställt så här by default, men jag har sett många som kör denna stil. Problemet med detta är att besökarna landar på en l å n g URL vilket gör att de drar sig från att länka till sidan. Helt enkelt för att rätt URL inte finns tillgänglig. En annan grej som också spelar in är att när ditt flöde redirectas till fel URL så tappar man en del länkkraft. Länkar som kommer från andra bloggar som exempelvis visar dina senaste bloggposter i ett flöde. Kollar man på populära bloggar så ser man ofta att de kan få 20-40 automatiska inlänkar för varje ny bloggpost de skriver. Det vore ju synd om all den länkjuicen går till spillo.

Lösningen

Såklart man kan lösa det här. Nackdelen är att man stänger av viss statistik. Man kan fråga sig om det är värt att göra det mer besvärligt för besökarna bara för att man själv får en lite bättre överblick.

Så här ändrar du inställningarna så du får korta URL´s direkt till dina bloggposter:

  1. Logga in på Feedburner med ditt Google-konto
  2. Klicka på det flöde/feed du vill redigera.
  3. Klicka på ”Configure Stats” (längst ner i vänster sidebar-menyn)
  4. Se till att bocka av ”Item link clicks” och spara sen
  5. Klart
Feedburner
Feedburner – unchecká ”Item Link clicks”

Nu ska du har fina URL´s till allmän beskådning :) Den långa länken som jag visade i början av blogginlägget ser nu ut som en vanlig kort URL som den här:

http://www./domain-renewal-group/

  Gillar du det här inlägget? Kommentera gärna eller lägg till via RSS.

14 reaktion på “Hur du optimerar dina Google Feedburner-flöden för sökordsoptimering”

  1. Ställde frågan på twitter, tar den här också – är du säker på att det påverkar PR? Är det inte rimligt att de parametrar som ett google-företag lägger på i urlen viktas bort är google avgör pagerank?

    Samma sak med frågan om duplicate content som dök upp på twitter – är det inte osannolikt att google skulle straffa dig i en ändå för en lösning som de rekommenderar i en annan ?

    1. Tja Jocke

      För enkelhetens skull så bör alla länkar redirectas till samma källa. Den stora grejen här är ju också användarvänligheten. Kan folk enklare länka till dig får man fler inlänkar. Vilket är bra för SEO´n.

      När det gäller PR så kan man aldrig mäta exakt. (Vad jag vet) Google lägger till små fluktueringar i algoritmen för att förhindra exakta och storskaliga mätningar.

      När det gäller dup content så hittar jag inte riktigt vilken tweet du menade?

          1. David tipsade om en sökning nu.

            Där får man fram 36 900 000 Analytics indexerade url´s.

            Man blir vanligtvis inte ”straffad” eller förlorar något på dup content. Såvida du inte har x antal inlänkar till olika versioner av en sida. Då fördröjs exempelvis rankingeffekterna i Google precis som vid en vanlig 301 redirect. Dessutom är det bara jobbigt att ha flera url´s till samma sida då man blir förvirrad själv.

            Man kan ju undra hur de där analytics-sidorna blivit indexerade. Jag hittar inga inlänkar till de sidor jag kollade.

          2. Jag har labbat och försökt mäta just detta och resultaten tyder på att Google är rätt bra på att hantera Analytics-tracking, men tycker att spårning med parametrar i urlarna bör undvikas om man absoult inte vill ha kampanj- och källspårning. En anledning kan vara att man vill dra nytta av den vida flora av tredjepartstjänster som bygger rankning och data på inlänkar.

            Om man väl kör med trackingen så skadar det dock inte både ha bälte och hängslen om man vill ha ut mest från Google: släng in en Canonical-tag i sidheadern och gå sen i Webmaster Tools och berätta för Google att ignorera parametrarna vid indexeringen:
            skitch punkt com/bolstad/n7itw/webmaster-tools-settings

          3. Tack Christian!

            Dåså :) den som vill ha bort duplicate url´s så är det bara att följa Christians råd och köra i Webmaster Tools.
            Jag har inte provat ”parameter handling” där själv men det verkar enkelt och kraftfullt.

          4. En spontan hypotes om varför varför det finns massor träffar på Davids sökning: en gemensam nämnare ser ut att vara att tracking-koden faktiskt påverkar innehållet på sidan (parameterarna skrivs ut i contentytan på olika platser).

            Det kan vara en av anledningarna till att de där urlarna synns i index: om Googlebot återindexerar sidan utan trackingkoden får sidan ett annat innehåll och de bedöms då två unika webbresurser.

          5. När jag undersökte problemet för ett bra tag sen så hittade jag ett antal sidor där de med GA-tracking hade högre (!) PR än den vanliga adressen utan GA-tracking. Vissa var uppe i PR 4. Lyckas man med det så är det lite jobbigt att man har två URLer där den ena har PR3 & den andra PR4. Dessutom så kan det göra att man får fel statistik om folk går via Google till URLen med tracking…

          6. Har du sett det någonstans under det senaste halvåret eller under samma tid sett någon sidan med korrekt tracking-url ranka? När jag började undersöka var jag helt säkert på att så skulle vara fallet, men Google verkar ha korrigerat det någon gång under 2009.

  2. Canonical URLs etc i all ära men den bästa lösningen är att lägga in ”_setAllowAnchor” i GA. Då kan man köra med # istället för ? :)

Kommentera