Linda Skugge om SEO + mina reflektioner

Har ni läst tidningarna på senare tid? Det är ju helt otroligt att folk faktiskt nu upptäck området SEO i Sverige. SEO är alltså en engelsk akronym för Search Engine Optimization. Det handlar inte om att optimera en sökmotor om ni inte redan förstod det. Det handlar om att optimera sin egen webbsida snarare. I Sverige används inte bara uttrycket SEO utan även ord som sökoptimering, sökmotoroptimering, sökordsoptimering etc.

Linda Skugge skriver en artikel på SVD som helt klart är läsvärd: Är du optimerad lille vän?

Denna artikel vart även tryckt och kom med i söndagens SVD 2008-10-12.

Linda skriver också ett litet stycke om min kompis Jim som numera bor i Bolivia. Det hade varit intressant om Linda Skugge hade skrivit hur hon hittade Jim, det hade visat lite aktuella tankebanor till läsarna som de kunnat relatera till.

Det finns också en annan anledning varför jag skriver nu. Det är nämligen så att en stor debatt har blossat upp både här och där om vad s.k etisk SEO egentligen är. Det finns trådar på alla möjliga kanaler om detta. Folk väljer dock andra ord än etisk ofta. Diskussionen kan ibland heta: Seriös SEO, White hat SEO, riktig SEO eller whatever. Jag tror ändå alla menar samma sak. Det vi letar efter är ett sätt att mäta hur man gör seriös SEO. Det vi letar efter är ett sätt att visa för kunder vad de får. Ett slags gemensamt språk som accepteras av alla i branschen.

Låt mig saxa en bit av inledningen på Linda Skugge´s artikel:

Det kommer i år att spenderas 411 miljoner euro på sökordsoptimering, SEO, i Norden, vilket är en ökning från 2007 med 27 procent. 2012 kommer siffran vara uppe i 703 miljoner euro, enligt JupiterResearch.

Med andra ord så kommer nu folk vakna upp till att det finns något som heter SEO och som gör att man på konstgjord väg kan få sin sida att ranka högre än sina konkurrenter. Det här pajar ju hela Google´s grundidé som är att presentera de mest relevanta sökresultaten. Eller rättare sagt det pajar det som Google utsäger sig vilja skapa.

Hur menar jag att man pajar? Jo att sökresultaten från Google enbart fylls från de företag som köpt sig till en plats i Google samt en hel del optimerade sidor som bara vill sälja på folk produkter.

Men vänta nu… Vems fel är det här? Är det Google´s fel eftersom de skapar ett system som ser ut att inte riktigt funka. Är det optimerarnas fel eftersom de hämtar sin inkomst från Google och lever som parasiter på sökmotorn?

Google har skapat ett system som de använder myror till som redan befinner sig i ett annat fungerande system. Vilka är myrorna? Jo det är vi, alla som surfar och bygger webbplatser, bloggar etc.

Ta en riktig myrstack som exempel. Alla myrorna vet vad de ska göra. De vet hur, var, när och varför de gör som de gör. Det finns en koppling mellan myrorna och deras stack i helhet. Myrorna vet och har därför inga problem med att ta rätt beslut.

Problemet i Google´s myrstack är att de har tvåhuvade myror. Google måste lära sig hur myror fungerar. Kan de inte förstå myrorna så får de heller inte tillåtelse att bygga en myrstack av myrorna.

Det är symboliskt såklart. Google vet inte vad dom vill. Vi får iaf inte reda på det. Vi får heller inte veta hur det ska gå till. Det kommer bli mycket svårt att bygga klart denna myrstack om myrorna inte vet vad de ska göra. Hur ska en myra kunna hjälpa till om det visar sig att Google är en stort fartyg som saknar en riktig kapten. Abandon ship eller sink with it? Det kommer hända om inte kaptenen kommer ombord.

Kapten

Deal with it Google, skapar man en sökmotor som sakta blir sämre och sämre så skyller man inte på myrorna. Som jag sa innan så verkar det saknas en kapten. Kaptenen ska kolla och dubbelkolla allt innan avfärd och även veta vilka han har i sin besättning. Kan Captain Google ha missat något på denna jungfruresa? Var det något oväntat som dök upp efter att skeppet lämnade hamnen?

Google är fortfarande den absolut bästa sökmotorn enligt min personliga åsikt men om vi ska undvika isberget så är det nog dags att flyga in kaptenen innan det är för sent. Mao, lite action och sluta upp med den här dubbelmoralen som pryder skeppets lekfulla flagga. Vi lurar bara oss själva när vi nynnar på denna melodi. Att Google har en del pirater vet vi sen tidigare.

Vi som har jobbat med optimering en tid har sett hur det hela utvecklat sig sedan starten för några år sedan. Det var faktiskt enbart ett par år sedan som det hela kickade igång i Sverige på riktigt.


Dubbelmoral

Tänk efter nu lille vän (skriver man som Skugge kanske det fungerar) Vad är SEO?

Jo SEO är ett sätt att manipulera människor om ni inte ännu fattat det. Det kallas marknadsföring som också är en form av manipulering. Så här går marknadsföring till ibland och i exemplet nedan så tar vi ett väldigt tydligt exempel som är lätt att förstå:

1: köp produkten Aqua Streamer deluxe från Acme.

2: Nej, inte sånt skit.

1: Aqua Streamer deluxe från Acme fick en utmärkelse i en tidning.

2: och!? jag bryr mig inte.

1: Aqua Streamer deluxe från Acme är en underbar produkt och många svenskar älskar den.

2: Men dra! ingen vill ha din jäkla Aqua streamer.

1: Aqua streamer från Acme rekommenderas av auktorativt folk i vita rockar i laboratorier som vet vad som är bra för dig.

2: suck…

1: En av dina vänner har en Aqua streamer deluxe från Acme. Fler och fler skaffar den.

2: Jaha, vad kostar denna skit då?

1: Bara 3000 kronor.

2: Glöm!

1: Köper du den inom 10 dagar får du den för 1700 kronor. Vi har en kampanj inom ditt område just nu.

2: Okej! jag köper den!

Det där är basic säljsnack. Så kan det se ut i vilken bransch som helst. Vi uppmuntras varje dag att köpa alla möjliga produkter och tjänster. Har man varit med ett tag börjar man se mellan raderna och inser att det handlar inte bara om att få ut sin produkt, det handlar om att få folk att köpa den. Det är mer komplicerat än vad man först tror. Det handlar om att kunna kontrollera folk. Men till vilken nytta?

Nedan kommer en lista på exempel en skicklig marknadsförare måste utnyttja för att kunna rulla med de stora pojkarna. Jag listar upp de s.k negativa aspekterna som ibland används för att påverka.

  • Sex – Du har väl aldrig sett reklam anspela på sex eller?
  • Skuld – Få folk att känna sig mindre värda om de inte köper din produkt/tjänst
  • Stress/Press – Erbjudandet gäller bara en kort tidsperiod…
  • Identifikation – Kan den du ska sälja till identifiera sig på något sätt till produkten.
  • Ren Lögn – köper du denna produkt så går du ner i vikt…

Viktigt att nämna är att det här är sådant man inte ser ofta hos små players i Sverige. Det här är mest saker jag observerat genom att se över reklamkampanjer för större företag. Ju högre upp man kommer desto större sannolikhet är att man börjar se fulknepen. Mycket sätter sig i din hjärna och du inser inte hur det påverkar dig. Subliminal marknadsföring är stort och det handlar i många fall om att kombinera exempel sex och våld dolt i meningsuppbyggnader samt bilder och allt annat de kommer på.

Kunder som köper SEO måste förstå att det handlar om manipulering. Lämna drömvärlden. Jag vet, det kan göra lite ont. Samtliga SEO-aktörer i Sverige som jag analyserat inklusive mig själv har någon gång brutit mot Google´s riktlinjer. Oj vad hemskt då… Varje gång ni lägger en länk i syfte att arrangera om Google´s resultatslista så bryter ni mot Google´s riktlinjer. Vet ni det? Det är inte bara optimerare som bryter mot riktlinjerna utan i stort sett alla som jobbar aktivit med sina webbplatser. Allt från nyblivna modebloggerskor till etablerade företag.

Detta står klart och tydligt i Google´s riktlinjer, se citat från Google nedan:

Don’t participate in link schemes designed to increase your site’s ranking or PageRank. In particular, avoid links to web spammers or ”bad neighborhoods” on the web, as your own ranking may be affected adversely by those links.

Detta gör att Google hamnar i en guldsits när det gäller contentfiltering. Hur menar jag nu? är detta inte dåligt? För dig är det dåligt men för Google är det underbart. Detta gör att Google kan i stort sett plocka bort vem som helst från nätet när som helst och komma undan med det hur enkelt som helst. De vet att folk kommer skylla på varandra och kalla varandra för fuskare. De utnyttjar myrornas två huvuden om man säger så…

Detta gjorde livet mycket enklare för Google när det gäller cencur av webbplatser. Som erfaren kan man hitta fel på vilken webbplats som helst och därmed steka den. Det viktiga är också att Google smidigt ska kunna plocka bort webbplatser som exempelvis regeringar pekar på att de ska ta bort. Vi ser inte att detta händer eftersom: Vi använder ju Google för att söka. Det är inte bra alls att vi inte har kontroll på när webbplatser blir bortplockade p.g.a politiska anledningar (jag snackar alltså inte reklambloggar och kataloger nu). Jag får ta tillfället i akt och passa på att Google också nu censurerar stora delar av Internet i Kina. Google skyller på att det är Kina´s regering som ville det, samma sak som att en soldat skyller på sitt befäl när han får frågan varför dödade du civila. Alla som är med i matchen förstår ju att på det här sättet bygger man ingen myrstack.

När det gäller lagen, så är manipulation av sökmotorer inte olagligt. Däremot så finns det en liten skara optimerare som bryter mot lagen genom att hacka sig in på andras sidor och lägger dolda länkar här och där. Denna lilla grupp är dock väldigt liten bör jag säga men när de väl slår till mot en så är det inte så roligt. Allt som inte är olagligt kommer folk försöka tjäna pengar på. Garanterat! Detta visste Google´s kapten och det ska bli intressant att se vilket kort han har i rockärmen.

Optimerarna då? är inte dom skyldiga? alla spammers som finns därute.

Visste ni att 1+1=2 men om en annan person gör denna enkla ekvation kan det se ut så här: 1+1=11

Medvetet har Google skapat allt detta. (min personliga åsikt) Tror ni verkligen att de som sitter högt upp på Google är ointelligenta? Nej de vet. Och de visste innan också. Sluta lura er själva och tro att Google är en slags gemensam lekplats. Vi använder det som en lekplats, men det är inte så Google ser det. Sanningen är att det är ett pressat vinstdrivande företag.  Som sagt så får vi nu bara vänta och se vad för slags kort i rockärmen den här kaptenen egentligen har. Som vanligt finns det ett samband i allt. Även när det gäller Google. Jag hoppas på att kaptenen vänder skeppet i rätt riktning.

Det har gjorts försök till branschorganisationer inom SEO som ska fungera som typ auktoriteter men det jag sett hittils är jag faktiskt inte något som egentligen hjälper kunden i slutändan. Allt som händer är att priset för kundens tjänst trissas upp eftersom SEO-företaget måste betala avgifter. suck…

Se SEO-branschen som vilken typ av hantverkarbransch som helst. Om du anställer en målare för tapetsering så måste du ju berätta vilka tapeter du vill ha, eller hur? Du måste förklara vilka rum som skall tapetseras. Du måste påpeka om det skall vara olika tapeter i köket och i vardagsrummet. Om du bara ringer målaren och säger: kom hit och fixa så kommer slutresultatet inte bli det du fantiserat om. Med andra ord så måste du veta vad du vill, annars blir det soppa av alltihoppa eller tapeter med rosa elefanter på :) Om det är det du vill ha så är det också det du kommer få.

Guldfisk

Relaterat:

Linda Skugge´s hemsida: lindaskugge.se

  Gillar du det här inlägget? Kommentera gärna eller lägg till via RSS.

6 reaktion på “Linda Skugge om SEO + mina reflektioner”

  1. Detta är ju ingen ny debatt precis. Har pågått så länge som jag jobbat med SEO (börjar bli några år nu) och kommer garanterat aldrig att ta slut. Därmot kommer den att intensifieras i takt med att kunden blir smartare. I takt med att kunderna börjar förstå vad det handlar om. I takt med att ”stormedia” börjar att förstå..

    Visst finns det en hel del som jag håller med dig om Marcus. Men om jag anlitar en målare för att tapetsera om mitt hus förväntar jag mig en viss nivå av proffesionalism. Alltså att målaren ställer lite kontrollfrågor. Att målaren kanske utbildar mig i varför en viss tapet är sämre än en annan osv. Kort och gott: Att jag kan lita på målaren.

    Det jag minst av allt förväntar mig är att målaren kommer så fort jag ropar ”kom och fixa”, bara för att han/hon ser en chans att tjäna en snabb hacka på att sätta upp de billigaste skittapeterna utan att fråga mig vad jag tycker om dem.

    Fram för mer transparens i branschen.

    Säger inte att du/ni inte berättar för kunderna vad du/ni gör, utan att det är, och har varit ganska vanligt att kunderna inte har fattat vad som pågår.

  2. Bra skrivet. Google säljer annonsplats. De har gått från att vara en sökmotor till annonsplats på ett par år. Jag tror att vi kommer att se fler Manolo eller liknande där även användarna har möjlighet att påverka sökresultatet…

  3. Yes Bernt, det är verkligen ingen ny typ av debatt men jag förvånas över att ingen verkar se svaret.

    En annan poäng med allt jag skrev är att om lekledaren inte riktigt vet hur spelet skall spelas så får de som är med i leken svårt att avgöra det själva. Men det är det som är meningen, spelarna skall avgöra detta själva.

    Det här med att målaren skall ställa kontrollfrågor är såklart ett tecken på att han är ett riktigt proffs. Jag tror de flesta som jobbar med SEO frågar kunder efter deras mål.

    Om man kan lita på målaren får man nog känna efter själv :)

  4. Bra artikkel du skriver her Marcus. Siden vi begge jobber med større aktører vet vi jo at kundene våre er lite interessert i spillereglene i seg selv. De er kun interessert i resultatene. Dette er også litt av problemet vi som jobber i bransjen hele tiden står overfor.

    Vi vet jo at konkurransen er knallhard, så skal man klare å vinne kampen om kundene så finnes det ikke noe middel som ikke er okay.

    Jeg prøver alltid å lære opp kundene slik at de forstår forskjellen mellom kortsiktige og langsiktige resultater. Ikke alle er interessert i dette, men de blir det den dagen de oppdager at kortsiktige strategier ofte dreper de langsiktige.

  5. Jag är en av dem som nyss upptäckt SEO. Läser vad du skriver Marcus, och tänker att du inte alls behöver ”be om ursäkt för” eller förklara varför optimeringsbranschen finns. Jag tänker, att i grunden är väl optimering av hemsidor inte konstigare än butiker som gör sina skyltfönster vassare än grannbutikernas.

  6. Mats, exakt! man behöver inte be om ursäkt. Dock så finns det ett litet gäng kvar som lever kvar i drömmen så det är bra att påminna dom.

Kommentera