Nytt på sökmotoroptimeringsfronten

Mycket pågår som vanligt när det gäller sökmotoroptimering men här är några grejer värda att nämna.

1. I höst/vinter kommer jag starta en SEO-tjänst inriktad för främst små och medelstora företag.
Mycket ska planeras och justeras men det kommer bli SEO med en modern approach och inte enbart det klassiska ON/OFF page stuket. Flera personer är inblandade och jag kommer självklart hojta till när det börjar närma sig. (Tips mottages gärna på hur du vill se en SEO-tjänst utformad)

2. Internet marketing conference (IMC) kommer hållas November (29-30) i Finlandshuset (Stockholm)
Jag missade den förra året så kommer ta en sväng denna gång.

3. Hänger ni på Facebook så kan ni joina gruppen Sökbarhet som startades av Herr Lindqvist. Sök bara på ”sökbarhet” eller t.o.m även sökmotoroptimering så hittar ni den. Så bra optimerad är den ;)

4. Jim Westergren lägger ned den engelska delen av sin SEO verksamhet (för nya kunder) och säljer den till Epiphany Solutions för $157,700 USD. Det är närmare en miljon kronor och jag kan bara gratulera både Jim och Epiphany Solutions för att ha gjort en bra deal :)

5. Nyligen så var det premiär för tjänsten Blogvertiser. Du kan som bloggare nu få tillfället att skriva artiklar/bloggposter mot betalning i din blogg. Priset bestämmer du själv så var inte blyg ;). För dig som vill synas lite extra så kan du betala för att synas på en specifik blogg. Du betalar pengar och bloggaren skriver en artikel om ditt företag t.ex.
Helt klart en intressant grej!

Några snabba länktips:

Ta en titt på Google Sets. Ett mycket intressant verktyg där man knappar in sitt sökord varpå en lista med relaterade sökord kommer upp.

  Gillar du det här inlägget? Kommentera gärna eller lägg till via RSS.

4 reaktion på “Nytt på sökmotoroptimeringsfronten”

  1. Tjena Hans!

    Anledningen till att begreppen inte alltid är tydliga på diverse företags webbplatser beror nog på att för mycket tekniskt snack är inte säljande alls. Däremot så håller jag med om att det underlättar om man har mycket information om tjänsterna.
    ON/OFF = On page + Off page ;)

    Ang Blogvertiser. Blogvertiser kan vara effektivt om man köper/säljer till rätt bloggar. Men javisst det är ju faktiskt en tjänst som tillhandahåller länkar för betalning. Men å andra sidan, ska man som köpare då begära att länkarna får ”no follow” när man ändå köpt en bloggpost för syns skull? ;) Då tar jag hellre en med ”please follow”.
    Självklart är det ett stort plus om man utbildar kunderna medans optimering pågår men att rekommendera tjänster som blogvertiser ligger långt ifrån det viktigaste som kunden kan ha nytta av att veta.

  2. Hej Marcus!

    När man jobbar med industrin så är det ofta viktigt att försöka få fram rätt trafik till rätt webbsida. Gärna mycket av rätt trafik, men inte fel trafik. De sökmotoroptimerare jag stött på har i princip uteslutande velat öka volymen besökare av alla slag och det är inte så intressant. Kanske har jag träffat på seo-konsulter med låg erfarenhet, för den som vet vad produkterna och koncepten heter i en industrigren är oftast kunden. De vet också vilka ord som är besläktade och vilka som är helt fel. Att ändå optimera för begrepp som är helfel eftersom en analys visat att det kan ge många besökare är ju riktigt märkligt, ungefär som när en fjortisbloggare upptäcker att det kan bli många besökare om man skriver in ordet ”sex” här o var trots att man bloggar om smink. Så mitt tips är att en seo-tjänst bör utformas med detta i åtanke, men du är ju en kunnig rackare så det här visste du väl redan.

    Lycka till!

  3. Hej Markus,

    Kul! Är nyfiken på vad Du menar med en modern approach. Om det inte är rena företagshemligheter får Du jättegärna utveckla det lite mera. :)
    //Karin

  4. Karin: Modern approach är enkla saker som att t.e.x utbilda kunder lite under tiden. Att ev skapa länkbete o.s.v. Helt enkelt allt det som inte bara är klassisk ON-page och OFF-page.

    Novus: Ja, om man är annonsör så går det.

Kommentera