Kategorier
Sökmotoroptimering

Hur du optimerar dina Google Feedburner-flöden för sökordsoptimering

Jag höll på att importera mitt Google feedburner flöde från denna blogg till mitt Twitter-konto då jag la märke till en störande grej. Alla länkar i flödet pekar på riktigt crappiga url´s.

Här är ett exempel:

http://www./domain-renewal-group/?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A

+westberg+%28Marcus+Westberg%29&utm_content=Twitter

Den URL ni ser över ser nästan ut som ett skämt, typ som Sveriges Radio´s skämt :) SR hade en URL-förlängare tidigare.

Jag vet inte om det är inställt så här by default, men jag har sett många som kör denna stil. Problemet med detta är att besökarna landar på en l å n g URL vilket gör att de drar sig från att länka till sidan. Helt enkelt för att rätt URL inte finns tillgänglig. En annan grej som också spelar in är att när ditt flöde redirectas till fel URL så tappar man en del länkkraft. Länkar som kommer från andra bloggar som exempelvis visar dina senaste bloggposter i ett flöde. Kollar man på populära bloggar så ser man ofta att de kan få 20-40 automatiska inlänkar för varje ny bloggpost de skriver. Det vore ju synd om all den länkjuicen går till spillo.

Lösningen

Såklart man kan lösa det här. Nackdelen är att man stänger av viss statistik. Man kan fråga sig om det är värt att göra det mer besvärligt för besökarna bara för att man själv får en lite bättre överblick.

Så här ändrar du inställningarna så du får korta URL´s direkt till dina bloggposter:

  1. Logga in på Feedburner med ditt Google-konto
  2. Klicka på det flöde/feed du vill redigera.
  3. Klicka på ”Configure Stats” (längst ner i vänster sidebar-menyn)
  4. Se till att bocka av ”Item link clicks” och spara sen
  5. Klart
Feedburner
Feedburner – unchecká ”Item Link clicks”

Nu ska du har fina URL´s till allmän beskådning :) Den långa länken som jag visade i början av blogginlägget ser nu ut som en vanlig kort URL som den här:

http://www./domain-renewal-group/

Kategorier
Sökmotoroptimering

Searchmeet

I helgen var jag på searchmeet på Grev turegatan och lyssnade på talare och träffade en hel del folk som håller på med eller är intresserade av sök.

Searchmeet känns egentligen som en SEO-forum träff fast med nytt ballt namn. De klassiska SEO-forumträffarna blir bara större och större varje år. Denna gång läste jag att platserna vart fullbokade på bara några timmar. Inte så konstigt om man får gratis mat och chans att dega i de sköna blåa fåtöljerna under presentationerna :)

Det som var nytt denna gång var att Simon, Per och Johan (som arrangerade) hade bjudit in lite internationella talare. En kul grej som gjorde det hela lite annorlunda.

Det hela var mycket lyckat och det är bara att gratulera arrangörerna till ett lyckat event. Det kan vara värt att checka in detta event nästa år igen speciellt för dig som inte vart på ett so far.

Talarna på konferensen var Gary Beal, Cristoph C. Cemper och Jesper Åström.

Så här såg programmet ut:

Program, Lördag 28 nov

13.30 Förmingel & registering

14.00 Gary Beal, Managing Director, Vanguard SEO

14.40 Kaffe

15.00  dinwebb.nu berättar hur företaget ser på sök och varför de sponsrar evenemanget

15.20 Bo Tidelius, copywriter, partner Fältman & Malmén. Interaktiv presentation

16:10 Kaffe

16.30 Jesper Åström,  Social Media Conversion Expert

17.10  Kaffe

17.30 Cristoph C. Cemper, Managing Director, Cemper.com

18.20 Middag & öl/vin mingel-  (Våra sponsorer dinwebb.nu står för middagen,  Dryck finns att köpa i baren. OBS, De tar ej kort)

20.00 “After Conference” på Undici

Dessutom bjöd en snubbe som heter Bo Tidelius oss på en uppgift mitt i allt. Vi fick i uppgift att köra lite fri brainstorming när det gäller marknadsföring för Ahlgrens bilar och hur det skulle gå till. Vi delades in i grupper och alla grupper fick sen skicka upp en representant som presenterade gruppens tänkande.

Efter konferensen så vart det mingel och party på Undici som ligger dörren bredvid.

Det var kul att få ett ansikte på flertalet personer man på något sätt kommit i kontakt med eller följt på nätet men inte träffat innan.

Några intressanta personer jag hann prata med var Karsten på Contentor, Carl Gustav på Be Better Online, Susanne på recepten med flera..

Sedan så var det såklart massvis av trevliga branschmänniskor som jag redan lärt känna lite sen förut som Anton, Nikke, Andreas Bard, Anders Granström o.s.v.

Jag kan verkligen rekommendera att gå på en sån här träff om ni inte gjort det förut.

Andra nyheter

Funderar på att starta aktiebolag. Men.. väntar tills nästa år isåfall eftersom beloppet sänks från 100.000 till 50.000. Kan vara värt väntan.

Jalmerot har äntligen fixat en Twitter sida och börjat röka cigarr :) Kolla även hans nya sida Valuta mäklare om du gillar Forex trading grejer. Personligen föredrar jag istället aktiehandel med hög risk och tighta stoplossar :)

Vill även passa på att tacka Herr Husman för hans kommentar och råd till mig på sin sida Nyhetsbloggen.

Det får vara nog för denna gång, på återseende mina vänner.

Kategorier
Sökmotoroptimering

SEO: Simon, Nikke, Jim och the Bard man

Det har hänt lite på SEO-fronten.

Simon Sundén har tillsammans med sin affärspartner Erik nu dragit igång Iconvert som lägger fokus på Internetmarknadsföring och Webbanalys som sina starka kort. Jag som trodde det skulle vara Per istället för Eric så där hade jag fel. Simon Sundén är nog den som har mest information om det hela så gå in och läs mer på hans blogg om ni är intresserade. Jag önskar Simon och Erik ett stort lycka till och ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig.

Nikke Lindqvist har slutat på Agent Interactive nyligen och jobbar som fristående konsult nuförtiden. Med andra ord så kommer Agent Interactive få mindre publicitet i bloggosfären etc nu när Nikke är borta. Min gissning är att Agent Interactive kommer satsa mindre på SEO annars hade de nog köpt Nikke tillbaka. Nikke vart Google-bombad nyligen också och jag börjar också misstänka lite ugglor i mossen eftersom denna sida (min blogg) nu rankar topp-10 på SEO. Lite märkligt eftersom jag inte på ca 1 år lagt tid på att skapa inlänkar eller liknande. Det kan dock också bero på att jag fått ett gäng bra inlänkar till min artikel: SEO för WordPress där akronymen SEO ofta förekommer i inlänkarnas ankar text. Hursomhelst så har Google-bombningen av Nikke enbart bidragit till positiva effekter för herr Lindqvist eftersom han har så pass stor läsarkrets vilket bidragit till en hel del starka inlänkar.

Jim har dragit igång SEO-proffs.sesom är en sida som listar svenska SEO-aktörer stora som små. Så här ser min profil ut för närvarande på SEO-proffs.se. Just nu finns ett 20-tal listade men det kommer säkerligen byggas på efter tiden. Tanken med det är väl att Jim som äger forumet SEO-forum.se ska få fler guider etc skrivna på SEO-forum som SEO-proffsen senare kan länka till på sin profilsida för att visa att de är aktiva eller något i den stilen. Lycka till med sidan Jim :)

Idag så var jag även och kikade på en lokal tillsammans med min branschkollega Andreas Bard. Just denna fanns på centrala Kungsholmen vid Västermalmsgallerian. Ser lovande ut men det är dock en del att fixa om vi (4-5 pers) ska sitta där.

Extratips: För er som inte följer dan.se som handlar om exempelvis Postens aktiviteter eller UPS policy så rekommenderar jag er att göra det. Mycket underhållande läsning. :)

Kategorier
Sökmotoroptimering

Google ger dig numera sökvolym i siffror

Alla vi som använder Google Adwords Keyword Tool för att jämföra popularitet på sökord har nu någonting extra att gädja oss åt. Från och med idag verkar det som så finns nu även statistik i siffror i Google Adwords sökordshjälpmedel. Det här är veckans SEO-nyhet! Kanske månadens också.

Det här är riktigt efterlängtat och Google visar än en gång att de verkligen erbjuder bra tjänster. Tidigare har man bara kunnat se ungefärlig sökvolym i en liten mätare som egentligen inte gav så exakt information. Nu är det verkligen enklare att mäta :)

Tack till Mr Sundén för tipset: I Love Google.

Underbart vertyg

BTWROFL: om du undrar vad Travelpartner, tomtar och billiga resor har gemensamt så kan du få svaret på Dan Nilsson´s blogg.

För er som är intresserade av att veta vilket det dyraste sökordet är att köpa i Google kan ni besöka: https://bitcoinfox.se/bitmex-dyraste-sokordet-i-google-ads/