Sempo, Twingly, TS, skatteplanering 2.0, schyssta pjuck och sökmotoroptimering

SEO-Forum träff i Stockholm.

I onsdags (2007-12-05) så utspelade sig den tredje SEO-träffen där medlemmar från SEO-forum.se kom från landets alla hörn. Runt 40 personer var det ungefär som deltog.

Platsen var Sprout Park på Rådmansgatan i Stockholm.
Sprout

Simon Sundén var mannen som lyckades organisera upp allting denna gång tack vare att Online Services (där Simon jobbar) sponsrade kalaset.

Skorna är lite av Simon´s Trademark.
Simons Skor

Det var organiserat så att branschfolk höll i presentationer de första timmarna. Därefter så var det diskussionsgrupper och mingel resten av kvällen. Det var intressant att både TS och Sempo var där för att berätta lite mer om vad det egentligen är dom gör. Frågan är om man nu blivit klokare?
Kortfattat om TS så kan man säga att det är en branschorganisation som reviderar bolag som b.l.a säljer sökordsmarknadsföring.
Det har varit lite debatt om denna TS revidering mellan SEO-folk och bloggare om huruvida det egentligen fungerar. Tanken var att vi skulle få reda på det när Charlotte från TS svarade på frågor.

Detta är saxat från TS sida om sökordsmarknadsföring:

Revisionen innebär bland annat kontroll och redovisning av bl.a:

    Kundpolicy
    Trafikstatistik
    Transparens av inköpspriser (sponsrade länkar)
    Arbetsmetoder (cloaking, länkfarmar etc.)

Nu verkar det som att alla är överens om att TS inte kan hålla full koll på arbetsmetoder etc. Detta är för att metoderna i SEO-branschen till exempel ändras väldigt frekvent. Cloaking som exempel är det väl inte ens någon som pysslar med längre… Det var mycket vanligare förr i tiden. TS är beroende av en så neutral revidering som bara möjligt går. TS hade för övrigt ett frukostseminarium tidigare som kanske kan vara intressant för dig som vill göra en djupdykning. Själv så tänker jag inte djupdyka ang TS :) Jag har ju ett litet företag bara.

Anton om Twingly

En av mina SEO-buddies Anton Johansson hade en kort presentation om Twingly och allt vad det innebär. Jag skrev tidigare ett inlägg om Twingly här på bloggen när det var nytt. Sedan dess har Twingly verkligen exploderat i popularitet. Se listan här på deras kunder. Ett extra + i kanten får också Anton för att han körde en liten etik och moral lektion ang SEO i samband med sin presentation.
Missa inte heller Anton´s summering på SEO-Forum träffen på bloggen superanton.se.

Fr.v Anton Johansson, MR X och Per (Webmoney)
Grabbarna grus

Sempo Sara
Sara från Sempo var också där en sväng och berättade att man får betala dyrt för länkar från deras hemsida ;) Hehe! Det var lite allmän information om Sempo som organisation och om vad dom gör.

Alla optimerare samlade
Denna gång så var det faktiskt folk från alla stora SEO-bolag där. När jag säger de stora så menar jag alltså GetUp, Jajja, SEO Logik, IProspect i stort sett. Det var kul att snacka lite med b.l.a Tobias G från SEO Logik och Samuel Sylvander från Jajja m.m.

Det var det, tack för den här träffen :) Jag avslutar med lite bilder på folk som man träffade. Nu har man ju läst de flestas bloggar men det är kul att veta att det faktiskt finns personer bakom alla sajter man surfar på :)

Jim Westergren och Hjalmar
Jim och Hjalmar

Grabbarna från GetUp
Grabbarna från GetUp

Dan och Hjalmar(linslus)
Dan och Hjalmar

Rickard förklarar att det krävs noggrann planering för att lyckas med skatteplanering 2.0.
Skatteplanering 2.0

  Gillar du det här inlägget? Kommentera gärna eller lägg till via RSS.

3 reaktion på “Sempo, Twingly, TS, skatteplanering 2.0, schyssta pjuck och sökmotoroptimering”

Kommentera